ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 02.08.2022, 9:10

بازداشت دو ایرانی در اروپا به اتهام «قاچاق انسان»


العربیه: پلیس بریتانیا دو فرد ایرانی‌الاصل که متهم به «سرگردکی باند قاچاق انسان» هستند، و پناهجویان را با استفاده از قایق‌های بادی از خاک اروپا به بریتانیا منتقل کرده‌اند، را بازداشت کرد و به دستگاه‌های قضایی فرانسه و بلژیک تحویل داد.

به گزارش «نیوزویک»، کیوان پوری، ۳۷ ساله، و هیوا رحیم‌پور، ۲۹ ساله، همراه با حدود ۴۰ نفر دیگر در جریان عملیات پلیس در سراسر اروپا دستگیر شدند. این عملیات گسترده که روی قاچاق بین‌المللی پناهجویان متمرکز است، طی حملات خود به ده‌ها قایق و موتور و حدود ۹۰۰ جلیقه نجات دست یافت.

دادستانی بلژیک رحیم‌پور را یکی از «سرکردگان» یک باند تبهکار معرفی کرده، که به گفته آنها مسئول انتقال هزاران مهاجر از سواحل شمالی فرانسه به بریتانیاست. او متهم است که قایق‌ها را تهیه کرده، و سپس ترتیبی داده تا به سواحل فرانسه یا بلژیک، جایی که مهاجران می‌توانند سوار آنها ‌بشوند، ارسال شوند.

پوری متولد ایران و تبعه بریتانیاست، و اوایل ماه جاری پیش از آنکه سوار هواپیمایی به مقصد ترکیه شود، توسط پلیس در فرودگاه منچستر دستگیر شد. دادستانی فرانسه پوری را به عضویت در یک «باند جنایات سازمان‌یافته» متمرکز بر قاچاق انسان متهم کرده است.

رحیم‌پور که اصالتاً ایرانی است، پس از آنکه دادگاه وست‌مینستر در 15 ژوئیه با استرداد وی موافقت کرد، به مسئولان قضایی بلژیک تحویل داده شد. پوری نیز تحویل مقامات قضایی فرانسوی شد تا مورد پیگرد قرار بگیرد، و تا زمان محاکمه خود در شهر لیل تحت بازداشت خواهد ماند.

ژاک بیر، قائم‌مقام آژانس پژوهشی ملی جرایم بریتانیا، در این باره به «نیوزویک» گفت: «دستگیری این دو فرد اهمیت قابل توجهی برای جریان تحقیقات بین‌المللی دارد. این تحقیقات بر روی یکی از پرکارترین گروه‌های خلافکار که گمان می‌رود کارش هدایت جریان قاچاق انسان توسط قایق‌های کوچک است، متمرکز است.»