ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 01.08.2022, 16:10

سی‌ان‌ان: پلوسی قرار است به تایوان سفر کند


شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از دو مقام دولتی آمریکایی و تایوانی ناشناس اعلام کرد که انتظار می‌رود نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر خود به کشورهای اقیانوس آرام از تایوان نیز دیدار کند.

بر اساس این گزارش پلوسی در سفر دوره‌ای خود به سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن یک شب نیز در تایوان توقف خواهد کرد.

به گزارش آناتولی، در بیانیه‌ای که روز گذشته در سایت رسمی رئیس پارلمان آمریکا در خصوص برنامه دیدارهای پلوسی منتشر شده، به سفر تایوان اشاره‌ای نشده بود.

پلوسی و هیئت همراه ۵ نفره‌اش که اعضای کنگره هستند صبح امروز وارد سنگاپور شده‌اند.

براساس اعلام وزارت امور خارجه سنگاپور پلوسی قرار است با حلیمه یاکوب، رئیس جمهور سنگاپور، لی هسین لونگ، نخست وزیر و همچنین برخی از وزرا دیدار کند.

تنش میان چین و آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان

طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر سفر پلوسی به تایوان باعث تنش در روابط آمریکا و چین شده است.

وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای در هفته جاری نسبت به این سفر هشدار داده و اعلام کرد: چنانچه آمریکا بر سفر نانسی پلوسی به تایوان پافشاری کند، ارتش چین بیکار نخواهد نشست و می‌تواند پاسخ نظامی دهد.

این بیانیه افزوده بود: ما برای هر احتمالی آمادگی داریم و در صورت اصرار طرف آمریکایی بر این سفر، اقدامات قاطع و مصمم برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود انجام خواهیم داد.

با توجه به سفر احتمالی پلوسی، ارتش آمریکا و چین فعالیت نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده‌اند.

خبرگزاری شینهوا نیز دو روز پیش اعلام کرد که ارتش خلق چین رزمایشی با مهمات واقعی را در نزدیکی جزایر پینگتان در استان فوسین در سواحل مقابل جزیره تایوان انجام داده است.

براساس اعلام این خبرگزاری رزمایش مذکور که همزمان با تماس تلفنی شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در 28 ژوئیه اعلام شد، در منطقه‌ای در 125 کیلومتری جزیره تایوان و 185 کیلومتری شهر تایپه برگزار شد که انتظار میرفت پلوسی از آن بازدید کند.

ناو هواپیمابر آمریکا و کشتی‌های جنگی چینی

به نظر می‌رسد قبل از سفر تایید نشده پلوسی، ارتش آمریکا و چین فعالیت نظامی خود را در نزدیکی تایوان افزایش داده‌اند.

براساس گزارشها، ناو جنگی رونالد ریگان که به ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام متصل است، در ابتدای هفته به همراه ناوگان جنگی از سنگاپور به سمت دریای چین جنوبی حرکت کرد.

با اینکه در مورد مقصد ناوگانی که در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپارتلی حرکت می‌کند گزارشی ارائه داده نشده اما پیش‌بینی می‌شود در صورت پیشروی در این مسیر، به تایوان برسد.

جابجایی نظامیان آمریکایی در اقیانوس آرام برای تضمین امنیت در طول سفرهای رهبران و مقامات ارشد امری عادی است اما این امر خطر درگیری بین ارتشهای دو کشور در منطقه را افزایش می‌دهد.

سفر برنامه‌ریزی شده پلوسی به تایوان در ماه آوریل به دلیل ابتلای او به کرونا لغو شده بود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در آن زمان نیز هشدار داد که سفر پلوسی به تایوان به معنای عبور از “خط قرمز” تعریف شده توسط اصل “چین واحد” است.

در صورت انجام این دیدار، پلوسی اولین رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده خواهد بود که طی 25 سال گذشته از جزیره تایوان بازدید می‌کند. پیش از این، در سال ۱۹۹۷، نیوت گینگریچ در حین انجام این مأموریت از تایوان بازدید کرده بود.