ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.07.2022, 18:54

ایران پیشنهاد اروپا را با ارائه پیشنهادی رد کرد


علی باقری‌کنی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران آخرین پیشنهاد اروپا برای انجام توافق هسته‌ای را با ارایه پیشنهادی دیگر بطور غیرمستقیم رد کرد.

باقری‌کنی یک‌شنبه ۹ مرداد در صفحه توییتر خود نوشت: «ما ایده‌های پیشنهادی خود را، چه از نظر ماهیت و چه در شکل، به اشتراک گذاشتیم تا راه را برای نتیجه‌گیری سریع مذاکرات وین که هدف آن رفع آسیب‌ پیچیده ناشی از خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده است، هموار کنیم».

پیشتر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بلاگ خود نوشت که متن پیشنهادی خود را روی میز گذاشته و تاکید کرد این پیشنهاد جایگزین دیگری نداشته و فضایی برای افزودن هیچ ایده یا پیشنهاد دیگری وجود ندارد.

بورل ادامه داد پیشنهاد وی علاوه بر تقویت امنیت منطقه‌ای و جهانی، منفعت اقتصادی و مالی قابل‌توجهی برای ایران به‌همراه خواهد داشت و ضمن اشاره به این که او هیچ توافق جایگزینی در دسترس نمی‌بیند، از ایران خواست که سریعا درباره امضای آن تصمیم‌گیری کند.

بورل همچنین مسئولیت شکست برجام را متوجه خروج دولت ترامپ از توافق دانست و یادآور شد که مقامات اروپا «به صورت علنی، فردی، جمعی و چندجانبه در سازمان ملل کاملا روشن ساختند که چقدر با خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ها مخالفند».

او در یادداشت خود به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای شکست سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ، به‌ویژه به طرح «اینستکس» اشاره کرد که به‌گفته او طرحی منحصر به‌فرد و داوطلبانه با هدف تسهیل تجارت قانونی با ایران محسوب می‌شد.

در گفتگوی غیرمستقیم میان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران که با فاصله کمتر از ۲۴ساعت در توییتر صورت گرفت، هر دو طرف بر آمادگی خود برای به نتیجه‌رساندن سریع مذاکرات تاکید کردند.

یعقوب رضازاده، عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم از احتمال آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین خبر داد.

او «تلاش‌های طرف‌های اروپایی» برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را دلیل اصلی برای آغاز دور جدید این مذاکرات در وین برشمرد.

از سوی دیگر، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی، مذاکرات درباره احیای برجام را «از هر نظر تکمیل شده» دانست و گفت، این توافق اکنون روی میز است و پذیرش یا رد آن به جمهوری اسلامی بستگی دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم تصریح کرد، واشینگتن در حال آماده‌شدن برای سناریوهای با برجام یا بدون برجام است.