ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.07.2022, 7:14

زلنسکی از شهروندان شرق اوکراین خواست فورا منطقه را ترک کنند


ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به تمامی شهروندان کشورش که هنوز در ناحیه دونتسک - در شرق اوکراین - مانده‌اند دستور داده که هر چه زودتر این مناطق را تخلیه کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای زلنسکی که شنبه شب در ویدیویی دیرهنگام با مردم کشورش سخن می‌گفت به آنها هشدار داد که حملات روسیه در این منطقه به زودی شدت خواهد گرفت و نبرد بالا خواهد گرفت.

«هر چه تعداد کسانی که اکنون دونتسک را ترک می کنند بیشتر باشد، ارتش روسیه مهلت کشتن تعداد کمتری را خواهد داشت».

رئیس‌جمهوری اوکراین گفته از تمام امکانات و فرصت‌ها برای نجات هر تعداد زندگی که ممکن باشد، استفاده خواهد کرد: «ما هر کاری بتوانیم خواهیم کرد که از رعب و وحشتی که روسیه ایجاد کرده کم کنیم».

روسیه همچنان به حملات خود علیه مناطقی از دونتسک که تحت کنترل نیروهای اوکراینی است ادامه می‌دهد

دستور تخلیه دونتسک از سوی ولودیمیر زلنسکی در ساعات پایانی شنبه شب - ۳۰ ژوئیه - همزمان بود با بالا گرفتن مناقشه بر سر بمباران زندانی در همین منطقه شرق اوکراین.

مسکو در واکنش به اتهام بمباران این زندان از بازرسان سازمان ملل متحد و صلیب سرخ دعوت کرده تا مرگ ۵۰ اسیر اوکراینی در این زندان که توسط شورشیان جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه کنترل می‌شد را از نزدیک بررسی کنند.

چگونگی مرگ این سربازان اوکراینی در زندان اولنیوکا معلوم نیست اما هر دو سوی جنگ اوکراین یکدیگر را متهم به جنایت جنگی می‌کنند.

روز شنبه وزیردفاع روسیه گفت که مسکو از یک «تحقیق عینی» در این باره استقبال می‌کند.

روسیه می‌گوید اوکراین در یک حمله موشکی با دقت بالا، زندان اولنیوکا را که محل نگهداری زندانیان جنگی اوکراینی است، تخریب کرده است. اما اوکراین، این ادعای روسیه را رد کرده است. آندری کوستین، دادستان کل جدید اوکراین گفت که تحقیقات جنایات جنگی را در مورد این انفجار آغاز کرده است.دفتر او افزود که بر این باور است که در این حمله حدود۴۰ نفر کشته و ۱۳۰ نفر زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز پیشتر از کشته شدن چهل زندانی خبر داده بود.این وزارتخانه، حمله را یک اقدام «تحریک‌آمیز خونین» دانست. این درحالیست که اوکراین گفته است زندان را نیروهای روسی بمباران کردند تا شواهد شکنجه و کشتار زندانیان را پنهان کنند.

گفته می‌شود این زندانیان جنگی اعضای گردان آزوف هستند که آخرین مدافعان ماریوپل بودند. روسیه اعضای گردان آزوف را مجرمان جنگی و نئونازی می‌خواند.