ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 31.07.2022, 7:03

دادستان لبنانی دستور توقیف کشتی حامل «غلات مسروقه اوکراین» را صادر کرد


یک دادستان در لبنان روز شنبه هشتم مردادماه دستور توقیف یک کشتی باری با پرچم سوریه که گفته می‌شود حامل «غلات مسروقه» از اوکراین است، را صادر کرده است.

به گزارش رادیو فردا، یک مقام قضایی به خبرگزاری فرانسه گفته است، غسان عويدات، دادستان ديوان محاسبات، به پلیس دستور داده است تا در خصوص کشتی «لائودیسیا» که اوایل این هفته در طرابلس لنگر انداخته است، تحقیق کند.

این مقام قضایی که خواست نامش فاش نشود همچنین اظهار داشت، غسان عويدات «دستور توقیف کشتی را تا تکمیل تحقیقات قضایی صادر کرده است.»

این گزارش می‌افزاید دادستانی لبنان به پلیس این کشور نیز دستور داده است در تماس با سفارت اوکراین در بیروت، ادعای این سفارتخانه مبنی بر این که محموله این کشتی در مناطق تحت اشغال روسیه بارگیری شده را مورد بررسی قرار دهد.

اوکراین از زمان حمله نظامی روسیه به این کشور، روسیه را به غارت انبارهای غلات خود متهم کرده است.

وزارت خارجه لبنان هم اعلام کرده است: «کشتی با پرچم سوریه حامل جو و آرد است».

پیشتر گزارش شده بود که کشتی «لائودیسیا» پنج هزار تن جو و پنج هزار تن گندم از اوکراین را حمل می‌کند.

همچنین گفته شده بود که در سال ۲۰۱۵ کشتی «لائودیسیا» به دلیل وابستگی به حکومت بشار اسد از سوی آمریکا تحریم شده است.

ایهور اوستاش، سفیر اوکراین، روز پنجشنبه در دیدار با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفته بود که محموله این کشتی غلاتی است که به طور غیرقانونی از مناطق «تحت اشغال روسیه» بارگیری شده است.

این مقام قضایی لبنان همچنین به خبرگزاری فرانسه گفته است: گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که مالک این شرکت کشتیرانی تبعه ترکیه و غلات متعلق به یک تاجر سوری است.

او اضافه کرده است که « قرار بود بخشی از محموله در لبنان تخلیه شود و بقیه به سوریه منتقل شود.»

یک مقام گمرک لبنان هم به خبرگزاری فرانسه گفت که همه مدارک و اسناد کشتی درست است و هیچ مدرکی دال بر «دزدی بودن» محموله وجود ندارد.

این مقام گمرک لبنان که نخواست نامش فاش شود، گفت که کشتی «لائودیسیا» از طریق ترکیه حرکت کرده و به طرابلس رسیده است و اگر این کشتی تحت تحریم می‌بود، توسط مقامات ترکیه توقیف می شد.

اردیبهشت‌ماه امسال نیز گزارش‌هایی در مورد پهلو گرفتن یک کشتی روسی حامل غلات مسروقه اوکراین در سوریه منتشر شده بود.