ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.07.2022, 12:38

سفر امیرعبداللهیان به دمشق در میانه تهدیدهای ترکیه


رادیو فردا: در میانه تهدیدهای ترکیه برای حمله به شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی،‌ روز شنبه، ۱۱ تیر، وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شد.

به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه، پس از استقبال از همتای ایرانی خود گفت دمشق از موضع جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

اما حسین امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران به مقصد دمشق گفته بود که این سفرش «در ادامه» سفر اخیر او به ترکیه انجام می‌شود.

مشخص نیست که وزیر خارجه ایران آیا حامل پیامی از ترکیه به سوریه است یا تلاش می‌کند نقش میانجی را بازی کند، اما او گفت که «تحولاتی در منطقه در حال وقوع است» و ایران باید تلاش کند «مانع وقوع بحران جدید در منطقه» شود.

طی بیش از یک ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهور ترکیه، چندین بار تهدید کرده که این کشور عملیات نظامی جدیدی را علیه دو منطقه در شمال سوریه انجام خواهد داد و شبه‌نظامیان کرد این مناطق را که او آنان را «تروریست» توصیف می‌کند، هدف قرار خواهد داد.

دولت سوریه با چنین عملیاتی در این منطقه از خاک خود که کنترل آن را از سال ۲۰۱۱ از دست داده، مخالفت است.

در همین زمینه آقای امیرعبداللهیان روز دوشنبه، چهارم تیر، در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه در آنکارا گفته بود که جمهوری اسلامی نگرانی‌های امنیتی ترکیه در این زمینه را «درک» می‌کند.

یک روز بعد، محمد فرازمند، سفیر ایران در آنکارا، گفت که این اظهارات امیرعبداللهیان به معنی «چراغ سبز» جمهوری اسلامی برای حمله ترکیه نیست و «باید به روش‌های مسالمت‌آمیز نگرانی‌های ترکیه رفع شود».

جمهوری اسلامی از یک سو همانند ترکیه با گروه‌های کرد مسلح برخورد خشونت‌آمیز می‌کند و از سوی دیگر از آنجا که متحد رژیم بشار اسد در سوریه است، از تمامیت ارضی این کشور دفاع می‌کند.

دو منطقه‌ای که ترکیه قصد دارد به آن حمله کند بخشی از یک نوار حائل به عرض ۳۰ کیلومتر است که آنکارا قصد دارد آن را در امتداد مرز ترکیه و سوریه ایجاد کند.

سوریه به شدت با ایجاد چنین منطقه حائل مرزی مخالفت کرده است.

همچنین آمریکا بارها نسبت به حمله ترکیه علیه شبه‌نظامیان کرد شمال سوریه هشدار داده و چنین حمله‌ای را موجب بی‌ثبات شدن منطقه و به خطر افتادن مبارزه با گروه‌های تروریستی دانسته است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در فرودگاه دمشق همچنین یک حمله‌ موشکی را که ساعاتی قبل از آن در استان طرطوس در جنوب سوریه رخ داده بود محکوم کرد.

سوریه اسرائیل را مسئول این حمله دانسته و ناظر حقوق بشر سوریه، یک گروه اپوزیسیون سوری که رویدادهای جنگ سوریه را از بریتانیا رصد می‌کند انبارهای حزب‌الله لبنان، سازمان شیعی هم‌پیمان ایران، در این منطقه را هدف این حمله اعلام کرده است.