ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.06.2022, 22:17

موج جدید برخورد با بهاییان در ایران


شش شهروند بهایی که احکام بلندمدت زندان برای آنها در شهریور سال گذشته توسط شعبه چهارم دادگاه تجدیدنظر استان بوشهر صادر شده بود، برای اجرای حکم فراخوانده شدند.

بر اساس اطلاعات رسیده به بخش فارسی صدای آمریکا، هایده رام، شهروند بهایی روز ۲۷ خرداد از سوی مقامات امنیتی در ایران بازداشت و برای اجرای حکم به زندان عادل‌آباد شیراز انتقال داده شد و پس از آن پنج شهروند دیگر که هم‌زمان با او به زندان محکوم شده بودند، به واحد اجرای احکام دادسرای برازجان در استان بوشهر فراخوانده شدند.

پرونده این شهروندان با نام‌های برهان اسماعیلی، درنا اسماعیلی، فرانک شیخی، هایده رام، مریم بشیر، و مینو بشیر که به دلیل پیروی از بهاییت به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده‌اند، از سال ۱۳۹۸ در جریان است.

بنا بر اطلاعات موجود در این پرونده سه عضو یک خانواده، «برهان اسماعیلی پدر، فرانک شیخی مادر، و درنا اسماعیلی فرزند، به «بیش از ۳۰ سال زندان محکوم شده‌اند و مریم و مینو بشیر نیز که خواهر هستند، به بیش از ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهام‌های نسبت داده شده به برهان اسماعیلی به عنوان متهم ردیف نخست، «اقدام علیه امنیت کشور از طریق نشر و تبلیغ افکار فرقه بهاییت» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق گسترش عقاید فرقه بهاییت» عنوان شده و بر اساس آن به ۱۱ سال زندان تعزیری محکوم شده است.

دیگر متهمان این پرونده با اتهام «معاونت در تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور» هر یک به «۱۰ سال و ۹ ماه حبس» محکوم شده‌اند.

پیش از این جامعه جهانی بهایی با صدور بیانیه‌ای خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو از «فشارهای مضاعف» بر بهاییان در ایران خبر داده و نسبت به «آزار و اذیت سیستماتیک» آنان توسط جمهوری اسلامی به شدت ابراز نگرانی کرده است.

همچنین کمیسیون ایالات متحده در امور آزادی مذهبی بین‌المللی بارها نسبت به وضعیت آزادی‌های دینی و مذهبی در ایران ابراز نگرانی کرده است. نادین منزا، رئیس این کمیسیون، در گفت‌وگویی اختصاصی با بخش فارسی صدای آمریکا افزایش آزار و اذیت بهایی‌ها و نوکیشان مسیحی را «مایه نگرانی» دانسته و گفته است که شرایط برای تمامی اقلیت‌های دینی در ایران کماکان نامناسب است.