ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.06.2022, 22:14

وزیر امور خارجه اسرائيل: ایران حق حاکمیت ترکیه را نقض می‌کند


یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائيل، و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، روز پنجشنبه با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به گزارش صدای آمریکا، آقای لاپید در پی‌ تهدیدهای اخیری که مقامات اسرائيلی گفته‌اند از سوی ایران متوجه گردشگران اسرائيلی بوده است، به ترکیه سفر کرد.

به نوشته تایمز اسرائیل،‌ چاووش‌اوغلو در سخنانی به رسانه‌ها گفت: «اجازه نمی‌دهیم چنین حملات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در کشور ما انجام شود و پیام‌های لازم قبلا داده شده است.» به نظر می‌رسد اشاره چاووش‌اوغلو به ارسال پیام‌ها از سوی ترکیه به ایران است.

لاپید نیز گفت که جان شهروندان اسرائیلی به لطف همکاری امنیتی و دیپلماتیک بین اسرائیل و ترکیه نجات یافته است.

وزیر امور خارجه اسرائيل گفت: «ما از دولت ترکیه برای این فعالیت حرفه‌ای و هماهنگ قدردانی می‌کنیم.»

گزارش‌های رسانه‌ای می‌گویند که اسرائيل ابتدا ترکیه را از فعالیت‌های عوامل جمهوری اسلامی ایران آگاه کرد و نیروهای اسرائیلی همچنین در ترکیه شماری از شهروندان اسرائیلی را به مناطق امن منتقل کردند.

لاپید همچنین گفت: «ایران پشت این تلاش‌ها برای حملات تروریستی است. اطلاعات موجود هیچ شکی در آن باقی نمی‌گذارد. این نقض آشکار حاکمیت ترکیه توسط تروریسم ایران است. ما مطمئن هستیم که ترکیه می‌داند چگونه به ایرانی‌ها در این مورد پاسخ دهد.»

سایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، پیشتر این اتهامات اسرائيل را رد کرده است و در توئیتی می‌گوید که اسرائيل خواهان ضربه زدن به روابط ایران و ترکیه و «بالا» بردن «هزینه انتقام‌گیری ایران از شرارت‌های اخیر» اسرائيل است. این توئیت توضیح بیشتری نداده است.

اسرائيل به شهروندان خود هشدار داده است که به استانبول سفر نکنند و اگر آنجا هستند از آن شهر خارج شوند.

ایران اعلام کرده است که انتقام کشته شدن اخیر یک فرمانده سپاه به نام حسن صیاد خدایی، را می‌گیرد. ترور او در تهران به طور عمده به اسرائیل نسبت داده شده است.

حسن صیاد خدایی که از سوی اسرائیل متهم به طراحی حملات علیه شهروندان این کشور در سراسر جهان شده بود، در تهران به ضرب گلوله افراد موتور سوار در داخل خودروی خود کشته شد.

یک بازرگان اسرائیلی در قبرس در سال ۲۰۲۱، از جمله اهداف عملیات سرهنگ صیاد خدایی بود که با دستگیری یک تبعه مسلح جمهوری آذربایجان توسط نیروهای امنیتی قبرس، ناکام ماند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد مظنون که اتهامات علیه خود را رد کرده است، در قبرس تحت محاکمه قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران ضمن انکار ارتباط خود با این اتهامات، در یک بیانیه‌ رسمی صیاد خدایی را یکی از افسران قوای مسلح ایران معرفی کرد که در مبارزه با داعش و تروریسم،‌ نقش داشت.