ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.06.2022, 19:49

افزایش نیم میلیون نفری جمعیت مصر ظرف ۱۲۰ روز


میدل ایست نیوز: دستگاه مرکزی آمار مصر اعلام کرد که جمعیت این کشور با افزایش نیم میلیون ظرف ۱۲۰ روز گذشته به ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری «قاهره۲۴»، این اداره دولتی تأکید کرد جمعیت این کشور در ۲۲ فوریه سال جاری به ۱۰۳ میلیون تن رسیده بود و بعد از ۱۲۰ روز، یعنی امروز ( ۲۲ ژوئن) از ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گذشت.

بر اساس این آمار، قاهره با ۱۰ میلیون و صد هزار تن، پرجمعیت‌ترین استان مصر و استان سینای جنوبی با ۱۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر کم‌جمعیت‌ترین استان مصر است.

سال گذشته، «هاله سعید»، وزیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی مصر، با اشاره به نرخ بالای زادوولد در این کشور بر ضرورت کاهش آن تأکید کرد.

او در سخنانی تأکید کرد که  در هر ثانیه در مصر ۱۴ کودک زاده می‌شوند و افزود که نرخ زادوولد به ۳.۴ کودک برای هر زن در مصر رسیده است.

سعید افزود که جمعیت مصر به ۱۰۲ میلیون تن رسیده و باید روند افزایش جمعیت کاهش پیدا کند.

وی تأکید کرد که از ۱۹۵۰، میانگین رشد جمعیت مصر ۲۰ میلیون نفر در هر ۲۸ سال بوده اما این روند به ۲۱ سال و سپس ۱۴ سال و هم‌اکنون به ۸ سال کاهش یافته است.

وزیر برنامه‌ریزی مصر افزود که ادامه این روند به معنای آن است که در سال ۲۰۵۰ در بخش خدمات آموزشی نیازمند ۴ برابر امکانات فعلی و در بخش خدمات درمانی نیازمند ۹ برابر امکانات فعلی هستیم.

پیش از آن نیز «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، طی اظهاراتی تأکید کرد که رشد بی ضابطه جمعیت به برنامه‌های راهبردی کشور ضربه می‌زند و با توجه به محدودیت‌های درآمد کشور مشکلی اساسی ایجاد می‌کند و به وضعیتی فراتر از توان کشور می‌رسد چنان‌که در سال ۲۰۱۱ (اشاره به انقلاب ۲۵ ژانویه مصر) چنین شد.

رئیس جمهوری مصر بر ضرورت «برقراری ارتباط میان رشد جمعیت و مشکلات اجتماعی در یک سده گذشته» تأکید کرد و گفت که راه حل این مشکل مهار رشد جمعیت و بازنگری در هزینه‌هاست.