ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.06.2022, 15:29

نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده خواستار حمایت جامعه جهانی شدند


همزمان با ادامه فشارها بر فعالان صنفی و مدنی، نرگس محمدی و عالیه مطلب‌زاده، دو زندانی سیاسی، در پیامی به نشست شب همبستگی با زندانیان سیاسی در استرالیا که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، از جامعه جهانی خواستند از تلاش‌های جامعه مدنی در ایران حمایت کنند.

نرگس محمدی، فعال مدنی و نایب‌ رییس کانون مدافعان حقوق‌ بشر، عالیه مطلب زاده، نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و کیوان صمیمی بهبهانی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله و زندانی سیاسی، پیام‌هایی را به شب همبستگی با نویسندگان زندانی در ایران که به میزبانی انجمن قلم ملبورن در استرالیا برگزار شد، ارسال کردند.

نرگس محمدى و عالیه مطلب‌زاده در پیام خود که به صورت اختصاصی در اختیار ایران اینترنشنال قرار گرفته، شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران را بسیار نگران کننده‌ خواندند.

آنان در این پیام تأکید کردند که «حکومت جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت مستبد دینی و زن‌ستیز، کشور و مردم ایران را با بحران‌های متعدد روبه‌رو کرده است.»

به گفته این دو زندانی سیاسی، «فساد گسترده و سیستماتیک اقتصادی حکومت و چپاول اموال مردم و سیاست‌های برون‌مرزی پرهزینه این حکومت، بنیان‌های اقتصادی کشور را فلج کرده و سرکوب‌های سیاسی-اجتماعی شدید، توان جامعه مدنی را کاهش داده است.»

در این پیام از شرکت‌کنندگان در این نشست و جامعه جهانی خواسته شده است از تلاش‌های جامعه مدنی و فعالان آن در ایران به شکل‌های مختلف حمایت شود.

کیوان صمیمی، روزنامه‌نگار ۷۴ ساله و زندانی سیاسی نیز در پیامی به این نشست اعلام کرد: «در کشور من بیش از ۱۰۰ سال است اهل قلم برای رسیدن به آزادی بیان در حال مبارزه هستند و هزینه‌های سنگینی برای به دست آوردن حق آزادی و سایر حقوق بشر پرداخته‌ایم. این در حالی است که در تاریخ جهان، نخستین منشور حقوق بشر حدود دو هزار و ۵۰۰ سال پیش در ایران نوشته شده و هنوز موجود است.»

ادامه بازداشت‌ فعالان مدنی و صنفی

همزمان با اعمال فشار سنگین بر فعالان سیاسی و مدنی در ایران، روز چهارشنبه اول تیر ماه، حسین رونقی، فعال مدنی، اعلام کرد مأموران امنیتی با هجوم به خانه پدری‌اش، پدر و برادر او را بازداشت کرده‌اند. او ساعاتی بعد در توییتی نوشت مأموران امنیتی پدر و برادرش را آزاد کرده‌اند اما لوازمشان ضبط شده و لوازم‌ الکترونیکی را هم از خانه‌شان برده‌اند.

از روز ۱۰ اردیبهشت، بیش از ۱۰۰ معلم در خانه خود و تجمعات بازداشت شده‌اند.

۱۰ نفر از معلمان در اعتراض به بازداشت خود در اعتصاب غذا هستند.

نیروهای امنیتی روز چهارشنبه آرام ابراهیمی، فعال صنفی معلمان سنندج را نیز بازداشت کردند.

همزمان اما تجمع بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران در روز اول تیر ماه ادامه یافت.

کارگران ‌پروژه‌ای داربست‌بند هم در فاز ۱۴ عسلویه در اعتراض به افزایش نیافتن دستمزد و اجرا نشدن نوبت‌ کاری ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت، اعتصاب کردند.

ایران اینترنشال