ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.06.2022, 14:07

حمله روسیه به دومین شهر بزرگ اوکراین؛ ۱۵ نفر کشته شدند


ایندیپندنت: نیروهای ارتش روسیه  با موشک به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، و اطراف آن حمله کردند. بر اثر این حمله، دست‌کم ۱۵ نفر کشته و ده‌‌ها تن زخمی شدند.

به گزارش رویترز، اوکراین این حمله را تلاشی از سوی روسیه برای خارج کردن اوکراینی‌ها از میدان اصلی جنگ خواند. حمله‌ روسیه به خارکیف در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، بدترین حملات چند هفته‌ اخیر به این شهر توصیف می‌شود؛ از زمانی که اوکراین در ماه گذشته، نیروهای روسیه را در یک ضدحمله بزرگ عقب راندند، زندگی عادی به این شهر بازگشته بود.

الکسی آرستویچ، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین، در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «نیروهای روسی اکنون تصرف شهر خارکیف را به همان روشی که قبلا ماریوپل را هدف قرار داده بودند، مد نظر گرفته‌اند؛ یعنی ایجاد وحشت در مردم. اگر آن‌ها به این کار ادامه دهند، ما واکنش نشان می‌دهیم و توپخانه‌هایمان را به کار می‌اندازیم.»

خارکیف در سه ماه اول جنگ زیر گلوله‌باران شدید روسیه قرار داشت اما از زمان ضدحمله اوکراین که بیش از یک ماه پیش اتفاق افتاد، تا حد زیادی در امان بود.

در حال حاضر، میدان اصلی نبرد جنوب اوکراین در منطقه دونباس است که مسکو تلاش می‌کند آن را تصرف کند. نیروهای اوکراینی در دونباس تاکنون در برابر حمله روسیه به‌شدت مقاومت کرده‌اند و مسکو با وجود استقرار توپخانه‌های عظیم، در برخی از سنگین‌ترین نبردهای زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم پیشرفت کندی داشته است.

از سوی دیگر، خبرگزاری‌ روسی تاس به نقل از یک مقام محلی، گزارش داد که در داخل روسیه و در نزدیکی مرز اوکراین، در یک پالایشگاه نفت، آتش‌سوزی رخ داده و به گفته او، با یک پهپاد به این پالایشگاه حمله شده است.

مقام‌های اوکراینی هنوز در این زمینه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند؛ با این حال در تصاویر ویدیویی منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد یک پهپاد به سمت پالایشگاه پرواز می‌کند و سپس شعله‌های آتش و دود سیاه به آسمان بلند می‌شود. گفته می‌شود که در این حمله به کسی آسیب نرسیده و آتش خاموش شده است.

این حملات در حالی ادامه دارند که روز چهارشنبه سالگرد حمله آلمان هیتلری به اتحاد جماهیر شوروی است که در روسیه و اوکراین، به عنوان «روز خاطره و اندوه» نامگذاری شده است. در جنگ جهانی دوم، حدود ۲۷ میلیون تن از شهروندان شوروی جان باختند. حالا در حالی که حملات به اوکراین و کشته‌ شدن مردم ادامه دارد، در روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور، قرار است بر مزار کشته‌شدگان جنگ جهانی گل بگذارد.

جنگ جهانی دوم در تبلیغات روسیه در مورد حمله به اوکراین نقش برجسته‌ای دارد. پوتین این حمله را «عملیات ویژه» برای ریشه‌کن کردن «نازی‌ها» می‌نامد؛ اما کی‌یف و غرب این حمله را توجیهی بی‌اساس برای جنگی می‌دانند که هدفش به دست آوردن حاکمیت مسکو بر همسایه خود و از بین بردن هویت اوکراین به عنوان یک کشور مستقل است.