ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.06.2022, 13:38

حمایت واشینگتن از لیتوانی در برابر تهدیدات مسکو


العربیه: ایالات متحده، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به استفاده از غذا به عنوان سلاح در جنگ جاری میان مسکو و کی‌یف متهم کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با تاکید بر این که پوتین از غذا به عنوان سلاح استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی درمورد نحوه خارج‌ساختن غلات از اوکراین است.

از سوی دیگر، پس از اعمال محدودیت‌هایی که لیتوانی برای عبور برخی کالاها از منطقه کالینینگراد اعمال کرد، ایالات متحده حمایت خود از لیتوانی، یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، علیه تهدیدات روسیه را مورد تاکید قرار داد.

این در حالی است که نیکلای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه، ضمن هشدار به لیتوانی، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو، نسبت به عواقب جدی این اقدام، تاکید کرد که تدابیر تلافی جویانه در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

اعمال محدودیت عبور ترانزیت از سوی لیتوانی

در ادامه تحولات مرتبط با تهاجم روسیه به اوکراین، لیتوانی عبور مواد اساسی، بویژه زغال سنگ و مواد معدنی به کالینینگراد منطقه تحت محاصره روسیه را به میزان پنجاه درصد محدود کرد که تهدیدات روسیه مبنی بر اقدامی تلافی‌جویانه را به دنبال داشت.

کرملین این اقدام لیتوانی را تحریک آمیز و نقض تعهدات حقوقی بین‌المللی این کشور، به ویژه بیانیه مشترک روسیه و اتحادیه اروپا در سال 2002 در مورد ترانزیت میان کالینینگراد و سایر مناطق روسیه دانست.

کالینینگراد روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در میان لیتوانی و لهستان در دریای بالتیک قرار گرفت. مسکو از سال ۲۰۱۲ سامانه پدافند موشکی دوربرد اس-۴۰۰ روسی و همچنین موشک‌های اسکندر مجهز به کلاهک هسته‌ای را در اختیار این کالینگراد قرار داد.

گزارش‌هایی مبنی بر اقدام مسکو درمورد بستن گذرگاه سوالکی که تنها جاده ارتباطی میان لیتوانی و لهستان از یک سو و میان لهستان و اروپای مرکزی از سوی دیگر است، وجود دارد.

از سویی گذرگاه سوالکی، بلاروس، هم‌پیمان روسیه را به کالینینگراد مرتبط می‌کند که به پیش‌بینی ناظران، مسکو اقدام به بازگشایی آن خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، اقدام لیتوانی ممکن است مسیر جنگ را به فراتر از مرزهای اوکراین بکشاند، به ویژه با تنش‌آفرینی لهستان، که اخیراً طی توافقی با رئیس جمهوری اوکراین، امتیازات زیادی برای غرب اوکراین درنظر گرفته است. این منطقه به گفته ناظران، همواره در حوزه جاه‌طلبی‌های دیرباز لهستان قرار داشته است.

این در حالی است که ارتش روسیه، سه‌شنبه ۳۱ خرداد به حملات خود به مواضع نیروهای اوکراینی و زیرساخت‌های نظامی و همچنین «آزادسازی دونباس» ادامه داد و روند ارسال کمک‌های مادی و تجهیزات نظامی از سوی قدرت‌های غربی برای کییف نیز همچنان تداوم دارد.

آخرین تحولات میدانی

در آخرین تحولات میدانی، ارتش اوکراین اعلام کرد که درگیری‌های شدیدی در اطراف منطقه باخموت در دونتسک در جریان است.

مقامات محلی اوکراین سه‌شنبه اعلام کردند قوای روسیه، شهر توشکیوکا در خط مقدم جبهه دونباس، شرق اوکراین، در چند کیلومتری سورودونتسک و لیشانسک که شاهد نبردهای سنگین است را «کاملاً به کنترل خود در آوردند.»

رومن ولاسنکو، رهبر منطقه سورودونتسک، با اشاره به اینکه «فشارها در خط مقدم که شاهد نبرد سنگین دونباس است، تداوم دارد»، گفت: «طبق اطلاعات ما، روس‌ها کنترل توشکیوکا را به طور کامل به دست گرفته‌اند.»