ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 23:31

عربستان و مصر: ایران به سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه پایان دهد


رادیو فردا: عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی سه‌شنبه ۳۱ خرداد ماه در بیانیه مشترکی بر همکاری بین ریاض و قاهره در مسائل منطقه‌ٰای تاکید کرده و از ایران خواسته‌اند که به فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده منطقه‌ای» پایان دهد.

در این بیانیه که در پایان دیدار محمد بن سلمان از قاهره صادر شده، آمده است، رئیس جمهوری مصر و ولیعهد عربستان درباره اهمیت حمایت از تلاش‌های بین المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه توافق داشتند.

عبدالفتاح السیسی و محمد بن سلمان از ایران خواسته‌اند تا به دخالت در امور داخلی کشورهای عرب منطقه پایان دهد، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود مانند حمایت از شبه نظامیان مسلح را متوقف کرده و از تهدید ناوبری دریایی و خطوط تجارت بین‌المللی خودداری کند.

ایران و عربستان سعودی در بحران‌های منطقه‌ای نظیر جنگ یمن، نخستین سال‌های جنگ داخلی سوریه و بحران سیاسی لبنان با حمایت از گروه‌های رقیب در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند.

مناسبات رسمی ایران و عربستان سعودی در سال ۱۳۹۵ قطع شد و تنش بین دو کشور در سال ۱۳۹۸ در پی حملات موشکی شبه‌نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان به اوج رسید. ریاض، ایران را به پشتیبانی از این حملات معرفی می‌کند ولی تهران همواره هر گونه اتهام مداخله در این زمینه را رد کرده است.

رئیس جمهوری مصر و ولیعهد عربستان همچنین در این بیانیه از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای برقراری صلح و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در یمن حمایت کردند.

عبدالفتاح السیسی و محمد بن سلمان همچنین حملات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مناطق غیرنظامی و تاسیسات حیاتی در عربستان سعودی را محکوم کردند و شبه نظامیان حوثی را متهم ساختند که امنیت و تجارت دریایی در منطقه را به مخاطره می‌اندازند.

از زمان تصرف صنعا به دست حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ و آغاز جنگ داخلی در این کشور، مقام‌های دولت قانونی یمن به عدن در جنوب این کشور گریختند. عربستان سعودی برای مقابل با پیشروی حوثی در سال ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرد.

جنگ خونین هفت ساله در یمن به کشته شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر منجر شده و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن در ۱۳ خرداد ماه سال جاری از تمدید آتش‌بس به مدت دو ماه خبر دادند.

قرارداد ۷.۷ میلیارد دلاری

در جریان دیدار محمد بن سلمان از قاهره، مصر و عربستان در راستای تقویت راوبط اقتصادی از توافق بر سر یک قرارد هفت میلیارد و هفتصد میلیون دلاری خبر دادند.

به گزارش رویترز، عربستان از زمان کودتای نظامی عبدالفتاح السیسی در مصر به این کشور میلیاردها دلار کمک کرده است. اما مصر هم اینک با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو است.

سفر محمد بن سلمان به مصر در آغاز سفر سه روزه او به منطقه خاورمیانه انجام شد. ولیعهد عربستان سه‌شنبه عازم اردن شد.

او قرار است روز چهارشنبه به ترکیه سفر کند و با رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهوری این کشور دیدار کند.