ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 11:42

سازمان ملل معافیت سفر دو مقام طالبان را تمدید نکرد


دیپلمات‌ها به «خبرگزاری فرانسه» گفتند که سازمان ملل متحد روز دوشنبه دو مقام طالبان را در واکنش به محدودیت‌های سنگینی که بر زنان افغان وضع کرده‌اند، از سفر منع کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیته تحریم سازمان ملل، معافیت سفر مولوی عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سعیداحمد شهیدخیل، معین (معاون) وزارت معارف (آموزش) طالبان را به دلیل منع آموزش دختران، تمدید نکرده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است، پس از مذاکرات دشوار، کمیته تحریم سازمان ملل، با تمدید معافیت سفر ۱۳ مقام دیگر این گروه برای ۲ ماه موافقت کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ ممنوعیت سفر ۱۵ مقام طالبان را از میان برداشت تا آنها بتوانند در مذاکرات صلح شرکت کنند.

معافیت سفر آنها دوشنبه ۳۰ جوزا (خرداد) به پایان رسید و از میان ۱۵ تن، عبدالباقی حقانی و سعیداحمد شهیدخیل دوباره ممنوع‌السفر شدند.

بر بنیاد گزارش، برخی کشورها به دلیل وخامت حقوق زنان، خواهان لغو معافیت سفر تمام مقامات طالبان بودند اما برخی کشورهای دیگر مخالف آن هستند.

منابع دیپلماتیک افزوده است، بر اساس توافق، معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان بعد از ۲ ماه برای ماه سوم به صورت خودکار تمدید خواهد شد، مگر این که اعضای شورا به آن اعتراض کنند.

ممنوعیت سفر برخی از مقامات طالبان، به‌عنوان بخشی از واکنش سازمان ملل به فعالیت‌های تروریستی و خشونت‌آمیز طالبان در سال ۱۹۹۹ برای نخستین بار بر این گروه اعمال شد.

هیدر بار، معاون مدیر بخش زنان دیدبان حقوق بشر، پنج‌شنبه ۱۹ جوزا، اعلام کرد، پس از تسلط طالبان بر کشور بحران حقوق بشری به‌ویژه برای زنان رخ داده است و تنها ابراز «نگرانی عمیق» در این مورد کافی نیست.

او خواستار اعمال دوباره‌ تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر ممنوعیت سفر برخی از رهبران طالبان به‌ویژه ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه شده بود.