ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 10:31

ایران مهاجرین «ثبت‌نام نشده» افغانستانی را اخراج می‌کند


مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت داخله (وزیر کشور) ایران از اخراج مهاجرین ثبت‌نام نشده افغانستانی از اول سرطان (تیر) از این کشور خبر داد.

میراحمدی، یک‌شنبه ۲۹ جوزا (خرداد)، در گفت‌وگو با خبرگزاری «صداوسیما» گفت، طرح ثبت‌نام مهاجرین افغان فاقد مدرک اقامت تا آخر جوزا (خرداد)، ادامه دارد و پس از آن کسانی که ثبت‌نام نشده‌ باشند و حضورشان غیرقانونی باشند «به سرعت» از کشور اخراج خواهند شد.

به گفته او در کنار کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، نخبگان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و چهره‌های مطرح افغان، کارگرانی که برای پیشبرد مشاغل در ایران به آنها نیاز است، شامل طرح تمدید اقامت در این کشور خواهند شد.

بر اساس این اظهارات، تا کنون ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار مهاجر افغان که بگونه غیرقانونی وارد ایران شده بودند در طرح ثبت‌نام شرکت کرده‌اند.

او علاوه کرده است، مهاجرینی که در این طرح شرکت کردند پرونده آنها بررسی خواهند شد و کسانی که دارای سوابق جرمی یا «تفکرات تکفیری» هستند از کشور اخرج می‌شوند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ده‌ها هزار شهروند این کشور به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان مهاجر شدند و پس از واردشدن موج تازه مهاجرین، تهران طرح ثبت‌نام مهاجرین را آغاز کرد.

تعداد زیادی از کارمندان حکومت پیشین کابل به‌ویژه کارمندان بخش‌های امنیتی به دلیل ترس از طالبان به کشورهای همسایه پناه بردند و برخی دیگر نیز به دلیل نبود زمینه کار تحت حاکمیت طالبان، مهاجر شدند.

مقامات ایران می‌گویند برای جذب این همه مهاجر ظرفیت جذب ندارد و بر اساس آمارهای رسمی حدود ۵ میلیون مهاجر افغان در ایران بسر می‌برند.

جمهوری اسلامی طرح ثبت‌نام مهاجرین افغان را حمایت از آنها عنوان کرده‌اند، اما پیش‌تر گزارش‌هایی منتشر شده است که در برخی موارد از این اقدام برای اخراج مهاجرین استفاده می‎‌شود.