ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 11:27

پول در ازای حمایت؛ معامله برد-برد عربستان و مصر


میدل ایست نیوز: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سفر منطقه‌ای خود را از روز گذشته دوشنبه با سفر به مصر آغاز کرد و قرار است پس از مصر به اردن و ترکیه هم سفر کند.

العربی الجدید در گزارشی به نقل از برخی منابع مطلع اعلام کرد که جنگ اوکراین و بحران‌های ناشی از آن باعث شده تا مصر علاوه بر استقراض بین‌المللی برای انجام تعهدات مالی خود، به کمک فوری همپیمانانش در منطقه شورای همکاری از جمله عربستان نیاز پیدا کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز پیشتر از کشورهای شورای همکاری خواسته بود سپرده‌های خود در مصر را تبدیل به سرمایه‌گذاری کنند، در همین حال منابع خبری گزارش داده بودند که عربستان و امارات در ماه مه به مصر پیشنهاد کمک‌های فوری به ارزش ۴ میلیارد دلار را داده‌اند.

قاهره همچنین در صدد است تا با جذب سرمایه‌ از عربستان، امارات و قطر، نقدینگی لازم را به اقتصاد مصر پمپاژ کند. مصر در پی بحران جهانی غذا پس از آغاز جنگ اوکراین، نیازمند خرید فوری کالاهای اساسی از جمله گندم و غلات است ولی با چالش تامین نقدینگی مواجه است.

ناظران معتقدند با وجود اینکه ریاض و ابوظبی تصمیم گرفته‌اند شکل حمایت خود از مصر را از قالب سپرده‌گذاری به سرمایه‌گذاری تغییر دهند ولی شرایط اضطراری مصر این دو کشور را وا داشت تا به قاهره کمک فوری مالی کنند.

مصر هم زمانی که درک کرد که اوضاع اقتصادی این کشور در کوتاه مدت قابل بهبود نیست و مذاکرات با صندوق بین المللی پول براد دریافت وام جدید به گره خورده است، اقدام به درخواست از کشورهای شورای همکاری برای دریافت کمک مالی کرد.

«عمادالدین ادیب»، ژورنالیست مشهور مصری و از چهره‌های نزدیک به قدرت در این کشور نیز در مقاله‌ای تحت عنوان “مصر: چه کسی هزینه دردناک جنگ روسیه و اوکراین را پرداخت خواهد کرد”، اینگونه نوشت که قاهره منتظر است تا برادرانش در کشورهای شورای همکاری، در مقابله با یک بحران استثنایی که ثبات سیاسی مصر را تهدید می‌کند، تنهایش نگذارند.

وی در مقاله خود با بیان اینکه جنگ اوکراین باعث تحمیل 25 ملیارد دلار هزینه اضافی بر بودجه مصر شده است، نسبت به مهاجرت شهروندان مصری به کشورهای شورای همکاری و اروپا در صورت عدم ارسال کمک‌های لازم از سوی کشورهای عربی به مصر هشدار داد.

کارشناسان مسائل مصر نیز معتقدند که همه نگاه این کشور برای عبور از بحران کنونی متوجه کشورهای شورای همکاری است تا قاهره بتواند در زمان مناسب برای استقراض از صندوق بین المللی پول به ارزش ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار با این نهاد به توافق برسد.

العربی الجدید به درخواست‌های عربستان از مصر در ازای کمک به این کشور به خصوص در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه اشاره کرد و نوشت که عربستان در نشست ماه ژوئیه که قرار است با حضور رهبران کشورهای عربی و جو بایدن برگزار شود، خواهان حمایت از این کشور و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است و از این رو عربستان در تلاش است تا حداکثر هماهنگی را با همپیمانان خود از جمله مصر از طریق ارائه کمک مالی به آنان ایجاد کند.

ناظران همچنین اعلام کردند که درخواست‌ دولت امریکا از کشورهای شورای همکاری در آستانه سفر جو بایدن به عربستان، بر تامین نیاز بازارهای جهانی به نفت پس از ایجاد بحران انرژی در ماه‎های پس از جنگ اوکراین و نیز ثبات در روابط کشورهای عربی با اسرائیل متمرکز خواهد بود.