ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.06.2022, 9:33

دادگاهی برای دادخواهی!/ انجمن اسلامی دانشجویان آزاداندیش


حکم  ‎دادخواهان سلامت:
- مهدی محمودیان ۴ سال زندان، ۲ سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای
- مصطفی نیلی ۴ سال زندان، ۲ سال محرومیت از وکالت و فعالیت رسانه‌ای
- آرش کیخسروی ۲ سال زندان، ۱ سال محرومیت از وکالت
- محمدرضا فقیهی ۶ ماه زندان
- مریم افرافراز ۹۵ روز زندان

به نظر می‌‌رسد که واژه دادخواهی چندان حساسیت برانگیز نیست. در واقع مطالبه عدالت و جاری شدن آن در جامعه منطقا نباید آنچنان عجیب و غریب باشد که این روزها می‌شنویم آنکه دادخواه حقوق معوقه‌اش بود، بازداشت شد، آنکه دادخواه برادر کشته شده‌اش بود، بازداشت شد، و در نهایت امروز شنیدیم که آنکه دادخواه سلامت بود، محکوم شد. مگر عدالت چیست که مطالبه آن اقدام علیه امنیت ملی است؟

پیش از هر چیز این را می‌دانیم در طول این‌ سالها بارها عدالت زیر پا گذاشته شده‌است. در واقع آن زمانی که منابع و ثروت نه برای عموم جامعه بلکه به نفع گروه‌ها و اهداف خاص مصادره می‌شود نتیجه آن است که برای حق زندگی که به نظر امری بدیهی می‌رسد نیز باید جنگید. مدافعان سلامت... دادخواهی برای سلامت... این واژه ها پر است از تناقض. انگار که جماعتی فریاد می‌زنند که ما حقی داریم و آن حق زندگی است.

مطالبه مدافعان سلامت، مطالبه‌ای ملی بود. مطالبه میلیون‌ها انسان جان به لب رسیده که جانشان در گرو منافع سیاسی و اقتصادی گروه‌های خاص بود. میلیون‌ها انسان داغدار شدند تا همه چیز آنطور که باید پیش رود تا مجددا منفعت آن گروه خاص تامین شده و از این غائله نیز پولی به جیب بزنند. آن روزهای سیاه از یادمان نمی‌رود که روزانه طبق آمار رسمی چندصد‌ نفر جان می‌باختند. آن کشتار فجیع، حاصل ممنوعیت‌ها در خرید واکسن و تعلل‌های چند ماهه در واکسیناسیون بود. آنان که به نام تولید ملی، منافع گروه‌های نزدیک به خود را دنبال کردند، بر خرید واکسن‌های موثر منع گذاشتند و تعلل کردند، صاحبان قدرتی که برای تزریق گسترده واکسن‌ها با اثربخشی و کارآزمایی نامشخص، مانند واکسن برکت، در خرید واکسن‌های موثر کارشکنی کردند، بانیان آن کشتار و جنایت علیه مردم‌اند. این ممنوعیت‌ها و تعلل‌ها در خرید واکسن‌های موثر همچنین موجب ایجاد بازار سیاه و خرید و فروش واکسن‌های خارجی با قیمت‌های سرسام آور شد. از سوی دیگر هزینه‌های بالای درمانی بیماران کرونایی و پوشش بیمه‌ای ضعیف و غیرفراگیر در کشور، مردم درگیر با کرونا را با مشکلات جدی مواجه کرد.

جاری شدن عدالت برای بانیان این کشتار مطالبه‌ای ملی بود که مدافعان سلامت پیشگام در این امر بودند. حالا شاهد دهن کجی دیگری هستیم. همانطور که دادخواهی کشته شدگان آبان ۹۸ و شلیک به هواپیمایی ps752، اعتراضات ۸۸، اعدام های دهه ۶۰ و... نتیجه ای جز سرکوب نداشت، مدافعان سلامت نیز برای طرح مطالبه‌ای ملی محکوم می‌شوند تا یادمان نرود که حق بر زندگی نیز از ما دریغ شد!