ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.06.2022, 21:34

روزنامه‌نگار روس جایزه نوبل خود را برای کمک به کودکان اوکراینی می‌فروشد


ایندیپندنت: دیمیتری موراتوف، روزنامه‌نگار روس، اعلام کرد که مدال جایزه صلح نوبل خود را به حراج می‌گذارد. درآمد حاصل از فروش این مدال مستقیما به یونیسف اختصاص خواهد یافت تا آن را برای تلاش‌هایش در روند کمک به کودکان آواره جنگ در اوکراین صرف کند.

به گزارش رویترز، موراتوف که در اکتبر ۲۰۲۱ این مدال طلا را دریافت کرد، به تاسیس روزنامه مستقل روسی «نوایا گازتا» کمک کرده بود و سردبیر این نشریه محسوب می‌شد، اما در ماه مارس، پس از حمله روسیه به اوکراین و در بحبوحه سرکوب روزنامه‌نگاران و مخالفان از سوی کرملین، این روزنامه نیز تعطیل شد.

موراتوف با بیان اینکه «می‌خواهیم آینده را به کودکان برگردانیم»، درباره ایده‌اش برای فروش جایزه صلح نوبل گفت: «این کار کوششی است برای اینکه به کودکان پناهنده فرصتی برای آینده بهتر داده شود».

او پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که جایزه نقدی ۵۰۰ هزار دلاری خود را برای امور خیریه اهدا می‌کند.

دیمیتری موراتوف اعلام کرد که نگران تبعات جنگ در اوکراین است و به ویژه نگران سرنوشت کودکانی است که به دلیل درگیری در این کشور، یتیم شده‌اند.

این روزنامه‌نگار باسابقه در ویدیویی اظهار کرد: «فکر می‌کنم این اقدام می‌تواند نمونه‌ای برای شروع یک حرکت گسترده‌تر باشد تا مردم اموال ارزشمندشان را برای کمک به اوکراینی‌ها به حراج بگذارند.»

موراتوف سال گذشته همراه با ماریا رسا، روزنامه‌نگاری از فیلیپین، جایزه صلح نوبل را به صورت مشترک دریافت کرد.

این دو روزنامه‌نگار که هر یک مدال‌های جداگانه خود را دریافت کردند، با اینکه بارها هدف آزار و اذیت دولت‌های خود قرار گرفتند و حتی به مرگ تهدید شدند، نبردشان را برای حفظ آزادی بیان در کشورهای خود ادامه دادند و به همین دلیل هم تقدیر جهانی نثار آنان شده است.

موراتوف از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، و پس از آن از جنگ اخیر که باعث شد نزدیک به پنج میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر بگریزند، به شدت انتقاد کرده است. این در حالی است که روزنامه‌نگاران مستقل در روسیه، تحت نظارت کرملین قرار گرفته‌اند.

از بیش از دو دهه پیش که ولادیمیر پوتین در روسیه به قدرت رسید، نزدیک به ۲۲ روزنامه‌نگار روس، از جمله دست‌کم چهار نفر که برای روزنامه موراتوف کار می‌کردند، کشته شده‌اند.

موراتوف روز پنجشنبه، ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲، روسیه را به مقصد اروپای غربی ترک کرد تا سفر خود را به شهر نیویورک آغاز کند؛ جایی که مراسم زنده حراج مدال طلای او به مناسبت روز جهانی پناهندگان برگزار می‌شود.

تا اوایل صبح دوشنبه، ۲۰ ژوئن، قیمت پیشنهادی بالای ۵۵۰ هزار دلار برای این مدال تعیین شد و پیش‌بینی می‌شود ارزش پیشنهادهای خرید همچنان افزایش یابد و حتی به میلیون‌ها دلار برسد. چنانچه ۱۷۵ گرم طلای ۲۳ عیار موجود در مدال موراتوف ذوب شود، این جایزه حدود ۱۰ هزار دلار ارزش دارد.

جاشوا بنش، مدیر ارشد «حراج هریتیج»، در این زمینه گفت: «این یک معامله بسیار سفارشی است. تعداد کمی از افراد در دنیا جایزه نوبل دریافت می‌کنند و اینکه آن را به حراج بگذارند، بسیار نادر است.»

او تاکید کرد: «فکر می‌کنم رقابت هیجان‌انگیزی جریان خواهد داشت، زیرا این یک کالای بی‌همتا است که در شرایط منحصر‌به‌فردی فروخته می‌شود...؛ عمل سخاوتمندانه چشمگیری برای یک بحران انسانی مهم.»

از سال ۱۹۰۱ که نخستین جوایز «جایزه نوبل» اهدا شد، تاکنون نزدیک به یک هزار برگزیده، به افتخار دستاوردهای خود در زمینه‌های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات، و صلح،  جوایز این بنیاد را دریافت کرده‌اند.

بیشترین مبلغی که تاکنون برای مدال جایزه نوبل پرداخت شده، در سال ۲۰۱۴ بوده است؛ زمانی که جیمز واتسون، که کشف مشترک ساختار دی‌ان‌ای DNA جایزه نوبل شیمی را در سال ۱۹۶۲ برایش به ارمغان آورد، مدال خود را به قیمت چهار میلیون و ۷۶۰ هزار دلار فروخت.