ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.06.2022, 21:31

مشارکت راهبردی اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس


ایندی‌پندنت: شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) تصمیم‌گیری‌ها درباره مشارکت راهبردی با شورای همکاری خلیج فارس را تصویب کرد.

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در لوکزامبورگ تشکیل جلسه داد و در بیانیه‌ای گفت که هدف ایجاد یک مشارکت راهبردی با شورای همکاری خلیج فارس و اعضای آن است.

این شورا گفت که همکاری تقویت‌شده و عمیق میان اتحادیه اروپا و شرکای حوزه خلیج فارس اولویت مهم اتحادیه اروپا و در جهت منافع مشترک برای رسیدگی به چالش‌های جهانی و منطقه‌ای است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین کمیسیون اروپا، دو روز پیش و در ۲۸ خرداد، در بیانیه‌ای مشترک نقشه راه مشارکت استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس را در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های سیاست‌گذاری برشمردند؛ از جمله تغییرات آب‌وهوا، حرکت به سوی انرژی پاک، امنیت انرژی و رسیدگی به نیازهای انساندوستانه و توسعه جهانی و همچنین چالش‌های امنیتی.

به گزارش رسانه‌های عربستان سعودی، ارتباط مردم با مردم بخش محور مشارکت اتحادیه اروپا با کشورهای خلیج فارس است و افزایش همکاری در زمینه‌های آموزش و تبادل دانشجو، تحقیق و پژوهش، فرهنگ، جوانان، توانمندسازی زنان، حقوق بشر و تسهيلات صدور ویزا از اجزا اصلی آن به شمار می‌روند.

با توجه به شتاب تحولات سیاسی، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تقویت گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری سازمانی میان اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرده است.

در بیانیه تصمیم‌گیری شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا آمده است که این اتحادیه از تمامی ابزارهای خود برای تضمین اجرای مشارکت استراتژیک با خلیج فارس استفاده خواهد کرد.

عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، بحرین و امارات متحده عربی، شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

مشارکت راهبردی میان اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده به خاورمیانه، تصویب شده است. بایدن قرار است در سفر به عربستان سعودی با شماری از رهبران کشورهای عرب و اعضای شورای همکاری خلیج فارس ملاقات کند.