ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.06.2022, 11:48

پیشنهاد جدید ایران: تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا برداشته شود


گذاشته شده «ایران به آمریکا پیشنهاد داده به جای حذف سپاه از فهرست تروریستی، تحریم قرارگاه خاتم‌الانبیا برداشته شود»

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکرات وین به طور غیرمستقیم میان ایران ‌و آمریکا انجام‌ می‌شد و هدف آن احیای توافق هسته‌ای برجام بوده استImage caption: مذاکرات وین به طور غیرمستقیم میان ایران ‌و آمریکا انجام‌ می‌شد و هدف آن احیای توافق هسته‌ای برجام بوده است

نشریه اینترنتی میدل‌ایست‌ آی می‌گوید ایران اخیرا پیشنهادی به ایالات متحده در ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با هدف احیای توافق اتمی برجام داده که بر اساس آن درخواست حذف سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا را کنار گذاشته است.

میدل‌ایست آی می‌گوید ایران در برابر کنار گذاشتن این خواسته، به آمریکا پیشنهاد داده که تحریم های اعمال شده توسط علیه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازوی اقتصادی سپاه و چند نهاد دیگر برداشته شود.

میدل‌ایست آی به نقل از یک منبع دیگر خود گفته است که ایالات متحده هنوز به این پیشنهاد که یک راه حل راه میانی توصیف شده پاسخ نداده است. با این حال بر اساس نوشته این نشریه اظهارات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که ایالات متحده موافق پیشنهاد جدید نیست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه گفته بود تهران باید تصمیم بگیرد که موضوعاتی را که خارج از برجام هستند کنار بگذارد. میدل‌ایست آی می‌گوید او گفت: «ما معتقدیم که اگر ایران این تصمیم سیاسی را اتخاذ کند، در موقعیتی قرار خواهیم گرفت که بتوانیم به سرعت به به طور متقابل به پایبندی به برجام بازگردیم.»

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سئوالی درباره این گزارش بدون تایید یا رد قطعی محتوی آن گفته است که مسائل بین ایران و آمریکا در مذاکرات وین، محدود به یکی دو‌ موضوع نیست.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام‌ که سال گذشته شروع شده بود اسفند ۱۴۰۰ متوقف شد و چشم اندازی برای از سرگیری ندارد.

هدف از این مذاکرات رفع تحریم‌های آمریکا در ازای محدودیت مجدد برنامه اتمی ایران بوده است