ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.06.2022, 19:28

اجرای حکم زندان مهدی سلیمی


مهدی سلیمی، نویسنده و مترجم، روز شنبه ۲۸ خردادماه ۱۴۰۱ به زندان اوین منتقل شد. او روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد در صفحه‌ی اینستاگرام خود نوشت «برای گذراندن ۶ ماه حبس تعزیری درج شده در حکم دادگاه و من باب آزادی سند وثیقه‌گذارم به زندان فراخوانده شده‌ام» و افزود «من همچنان به حکم تعلیقی دو سال و نیم خود -به شرط انجام کارهای اجباری و ممنوعیت‌های ۵ساله- تحت لوای «عدالت ترمیمی» که از قضا «لازم‌الاجرا» هم هست قاطعانه نه می‌گویم.»

مهدی سلیمی، ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۹ در منزل مادری‌اش در اهر بازداشت شد. این بازداشت به نیابت از شعبه‌ی ۳۳ دادسرای اوین و به اتهام‌های «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات اسلام، تشویق مردم به فساد و فحشا، و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» صورت گرفت. سلیمی پیش از بازداشت در حساب توییتری خود خبر از یک تماس تلفنی تهدیدآمیز نیز داده بود.

سلیمی در مرداد ۱۳۹۹ به قید وثیقه آزاد شد و در تیرماه ۱۴۰۰ توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام‌های «تبلیغی علیه نظام» به ۸ ماه حبس و «توهین به مقدسات» به ۳ سال حبس محکوم شد. او در همین دادگاه از اتهام «تشویق به فساد از طریق انتشار مطالب جنسی» تبرئه شد.

از حکم سه سال حبس قابل اجرای سلیمی، ۲ سال و ۶ ماه از آن تا پنج سال به حالت تعلیق درآمد. همچنین دادگاه سلیمی را به کسب مجوز برای سفر به خارج از ایران، منع عضویت در احزاب و گروه‌های اجتماعی، ماهی یک بار حضور در بهشت زهرا و شرکت در کلاس‌های «کنترل هیجان» در شهر قم و نوشتن پژوهشی درباره نواندیشی دینی با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران محکوم کرده بود. سلیمی پیش از  اجرای حکم زندان اعلام کرده بود که به انجام کارهای اجباری و ممنوعیت‌های تحمیلی تن نخواهد داد.

کانون نویسندگان ایران