جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 8:56

کرونا در کره‌شمالی؛ بیش از یک میلیون مبتلا و اعزام ارتش برای توزیع دارو

با افزایش تعداد مبتلایان و شیوع گسترده کرونا در کره شمالی، کیم جونگ اون رهبر این کشور مقامات بهداشتی را مورد انتقاد قرار داده و به ارتش دستور داد تا در توزیع دارو کمک کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، رسانه‌های دولتی کره شمالی گفته‌اند که اکنون بیش از یک میلیون نفر به آنچه که پیونگ یانگ آن را “تب” می‌نامد، بیمار شده‌اند.

تاکنون حدود ۵۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند، اما مشخص نیست که چند مورد از این موارد مشکوک در اثر ابتلا به کووید ۱۹ بوده است.

کره شمالی تنها ظرفیت آزمایش محدود کرونا را دارد و به همین جهت تعداد موارد تایید شده رسمی بسیار پایین است.

مردم کره شمالی به دلیل کمبود واکسن و سیستم بهداشتی ضعیف این کشور منزوی، احتمالا در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند و در حال حاضر یک قرنطینه سراسری به اجرا گذاشته شده است.

رسانه‌های دولتی گفتند که آقای کیم در آخر هفته گذشته جلسه اضطراری دفتر سیاسی را مدیریت کرده و در آن مقامات را به بی‌نظمی در توزیع ذخایر ملی دارو متهم کرده است.

او دستور داده تا “نیروهای قدرتمند” واحدهای پزشکی ارتش برای “تثبیت فوری عرضه دارو در شهر پیونگ یانگ” وارد عمل شوند.

این کشور هفته گذشته برای اولین بار پس از شیوع کرونا در جهان، تایید کرد که اولین موارد ابتلا به کووید ۱۹ را شناسایی کرده است.

کارشناسان بهداشتی معتقدند این ویروس احتمالا از مدت‌ها پیش در کره شمالی در گردش بوده.

کیم جونگ اون اقدام به اعلام وضعیت “شرایط اضطراری حداکثری” برای کنترل‌ ویروس نموده که شامل قرنطینه سراسری و محدودیت‌های تجمع در محل کار است.

جامعه بین‌الملل سال گذشته به کره شمالی پیشنهاد ارائه میلیون‌ها واکسن آسترازنکا و واکسن‌های ساخت چین را داد، اما پیونگ یانگ ادعا کرد که با بستن مرزهای خود در اوایل ژانویه ۲۰۲۰، کووید ۱۹ را کنترل کرده است.

کره شمالی با کشورهای کره جنوبی و چین مرزهای زمینی دارد و این دو کشور در دوره‌های زمانی مختلف با موج شیوع کرونا مبارزه کرده‌اند و چین در حال حاضر هم با شیوع سویه اومیکرون دست و پنجه نرم می‌کند و اقدام به قرنطینه شهرهای بزرگ خود کرده است.

با شیوع کرونا در کره شمالی، کره جنوبی پیشنهاد داده تا در صورت درخواست، کمک‌های نامحدودی شامل واکسن و کادر بهداشتی و پزشکی به همراه تجهیزات پزشکی را به شمال ارسال کند.

روز شنبه آقای کیم شیوع سریع کووید ۱۹ را یک “فاجعه بزرگ” خوانده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی به نقل از او گفته که “شیوع این اپیدمی بدخیم (بزرگترین) آشفتگی است که از زمان تاسیس، بر سر کشور ما آمده است”.

شیوع کرونا علاوه بر تاثیر مستقیم بر سلامتی، نگرانی‌هایی را هم در مورد تولید مواد غذایی در کره شمالی بوجود آورده است.

این کشور در طول دهه ۱۹۹۰ دچار قحطی بی‌رحمانه‌ای شد و امروز برنامه جهانی غذا تخمین می‌زند که ۱۱ میلیون نفر از ۲۵ میلیون نفر جمعیت این کشور دچار سوء تغذیه هستند.

به گفته تحلیلگران، اگر کشاورزان نتوانند به مزارع رسیدگی کنند، پیامدهای بسیار جدی‌ای برای مردم این کشور خواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024