جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 8:50

شکست متحدان حزب‌الله در انتخابات پارلمانی لبنان

رادیو زمانه: حزب‌الله  لبنان، جریان سیاسی-شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در انتخابات پارلمانی این کشور ناکام بوده است و نتایج اولیه نشان می‌دهد که برخی از قدیمی‌ترین متحدانش مانند «میهن پرستان آزاد» که جریان میشل عون را نمایندگی می‌کند،‌ شکست خورده‌اند. در مقابل حزب «قوای لبنانی» وابسته به عربستان سعودی گفته کرسی‌های بیشتری را به دست آورده است.

شمارش آرا هنوز ادامه دارد و ترکیب نهایی ۱۲۸ نماینده مجلس هنوز مشخص نشده است. حزب‌الله و متحدانش در آخرین انتخابات پارلمانی لبنان در سال ۲۰۱۸ اکثریت ۷۱ کرسی را به دست آورده بودند.

انتخابات کنونی اولین انتخابات پس از فروپاشی اقتصادی و البته انفجار بزرگ بندر بیروت در سال ۲۰۲۰ است. در ماه‌های گذشته نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که بسیاری از مردم لبنان سیاستمداران حاکم در دولت و پارلمان را عامل این بحران اقتصادی و وقوع فاجعه در بندرگاه بیروت می‌دانند. حال نتیجه این حس عمومی و نیاز به تغییر در نتیجه انتخابات پارلمانی خود را نشان داده است.

یکی از شگفت‌انگیزترین رویدادهای اننتخابات روز ۲۵ اردیبهشت/ ۱۵ مه این بود که طلال ارسلان، سیاستمدار دروزی متحد حزب‌الله، فرزند یکی از قدیمی‌ترین سلسله‌های سیاسی لبنان که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ به نمایندگی پارلمان انتخاب شد، کرسی خود را به مارک ضوی، یک سیاستمدار نوپا که شعار اصلاحات می‌داد واگذار کرد. طلال ارسلان در ۳۰ سال گذشته همواره در دولت و پارلمان لبنان حضور داشته است و یکی از متنفذترین سیاستمداران این کشور است.

اما شگفتی‌ها به اینجا ختم نشد. جنوب لبنان که پایتخت بلامنازع حزب‌الله است برای نخستین بار نماینده‌ای انتخاب کرده که مخالف حزب‌الله است.

دو مقام حزب‌الله به رویترز گفتند که الیاس جرادی، چشم پزشک، یک کرسی مسیحیان ارتدوکس در جنوب لبنان را به دست آورد. این کرسی قبلاً در اختیار اسعد حردان از حزب «سوسیالیست سوری»، متحد نزدیک حزب الله و نماینده پارلمان از سال ۱۹۹۲ بود. سوسیالیست‌های سوری جریان ناسیونالیستی هستند که آمالشان تشکیل سوریه بزرگ و پیوستن لبنان و سوریه و اردن به یکدیگر است. این جریان متحد حزب‌الله در روندهای سیاسی این کشور است.

جرادی که فعلا شگفتی‌آفرین جنوب لبنان بوده به رویترز گفت: «این یک شروع جدید برای جنوب و برای کل لبنان است.»

نتایج اولیه همچنین حاکی از پیروزی حداقل پنج فرد مستقل دیگر بود که نامش در ائتلاف اصلاح‌طلبانی قرار داشت که تیغ تند حملاتشان در دوران تبلیغات انتخابات متوجه سیاستمداران کهنه‌کار لبنانی بود و آن‌ها را مسئول سقوط لبنان و افتادن در دره بحران‌های اقتصادی می‌دانستند.

اینکه حزب‌الله و متحدانش می‌توانند به اکثریت هر چند شکننده دست یابند یا نه به اعلام نتیجه بقیه کرسی‌ها بستگی دارد. از جمله باید دید که در میان کرسی‌ّ‌های اختصاصی سنی‌ها در پارلمان، رقابت میان متحدان و مخالفان حزب‌الله به نفع کدام جریان و البته با چه درصدی از کرسی‌ها به پایان رسیده است.

فعلا و براساس نتایج اولیه در میان کرسی‌های مسیحیان در پارلمان یک تغییر بزرگ صورت گرفته و «قوای لبنانی» که به شدت مخالف حزب‌الله است اکثریت کرسی‌های مسیحیان را از «میهن‌پرستان آزاد» وابسته به میشل عون گرفته است.

آنتوانت جعجع، مسئول رسانه‌ای جریان قوای لبنانی گفته است که آن‌ها توانسته‌اند حداقل ۲۰ کرسی به دست آورند. این جریان در انتخابات سال ۲۰۱۸ تنها ۱۵ کرسی در اختیار داشت.

سید یونس، رئیس کارزار انتخاباتی میهن‌پرستان آزاد هم گفته است که شمار کرسی‌ّ‌های آن‌ها از ۱۸ کرسی به ۱۶ کرسی کاهش یافته است.

حزب میهن‌پرستان آزاد، بزرگ‌ترین حزب مسیحی در پارلمان از سال ۲۰۰۵ بود. این حزب را میشل عون، رئیس‌جمهوری کنونی لبنان پس از بازگشت از تبعید در فرانسه در سال ۲۰۰۵ پایه گذاشت. میشل عون متعلق به جریانی از مسیحیان لبنانی است که در زمان جنگ داخلی این کشور با سمیر جعجع و جریان فالانژها که اکنون در حزب «قوای لبنانی» متجلی هستند، مخالف بودند و با آن‌ها مبارزه می‌کردند.

قوای لبنانی که به عنوان یک جریان شبه نظامی در طول جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان تأسیس شد، بارها از حزب الله خواسته است که سلاح خود را تحویل ارتش لبنان بدهد.

آنچه اکنون در مورد وضعیت پارلمان جدید لبنان می‌توان پیش‌بینی کرد آن است که دو بلوک قدرتمند در برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد: حزب‌الله و متحدانش از یک طرف و قوای لبنانی و متحدانش در سمت دیگر.

مهم این است که در ادامه شمارش آرا، کرسی‌های مجلس به متحدان کدام طرف برسد. فعلا نتیجه این انتخابات جایگاه قدرتمندترین مسیحی لبنان را از دست میشل عون خارج کرده و به سمیر جعجع سپرده است.

پارلمان آینده باید یک نخست وزیر را برای تشکیل کابینه معرفی کند، این روند ممکن است ماه‌ها طول بکشد. هرگونه تأخیر در تشکیل دولت و بروز بن‌بست سیاسی می‌تواند بحران اقتصادی در این کشور را گسترده‌تر از قبل کند.

باید دید که سرنوشت انتخابات لبنان و نتایج آن مشابه انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۱ در عراق خواهد شد یا نه. در آن انتخابات هم نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی و ائتلاف فتح اکثریت کرسی‌هایشان را به ائتلاف سائرون وابسته به مقتدی صدر واگذار کردند ولی ائتلاف پیروز تا امروز نتوانسته دولت تشکیل دهد. به بیان دیگر میدان سیاست در خاورمیانه تنها با صندوق رای شکل نمی‌گیرد بلکه سلاح و جامیان خارجی جریان‌های سیاسی نقش مهم‌تری از اراده مردمی دارند. 

براساس اعلام وزارت کشور لبنان حدود ۴۱ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند که حدود ۱۰ درصد کمتر از انتخابات ۲۰۱۸ است. مجلس لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که میان مسیحی‌ها، سنی‌ها و شیعیان تقسیم شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024