پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 16.05.2022, 8:42

پرونده‌سازی امنیتی علیه رضا شهابی، آنیشا اسداللهی و کیوان مهتدی

رادیو زمانه: در ادامه اتهام‌زنی به فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران، رسانه‌های همسو با نهادهای امنیتی، رضا شهابی، عضو هیئت سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد تهران، کیوان مهتدی معلم و پژوهشگر و آنیشا اسداللهی، پژوهشگر و مدافع حقوق کارگران را نشانه گرفته‌اند.

منابع نزدیک به وزارت اطلاعات و سپاه ایران در یک خبر به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، رضا شهابی و آنیشا اسداللهی را که ۲۲ اردیبهشت ماه بازداشت شدند به «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند. همکاری با تیم خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته نیز بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای سرکوب و صدور احکام قضایی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است.

در اطلاعیه منسوب به وزارت اطلاعات ایران شهابی و اسداللهی به ارتباط با سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او متهم شده اند که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران آمده و هنگام خروج بازداشت شدند و به همین بهانه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهام تلاش «برای براندازی نظام» را علیه این افراد مطرح کرده اند.

رضا شهابی فعال باسابقه کارگری سندیکای اتوبوسرانی تهران است و آنیشا اسداللهی، مترجم و نویسنده و حامی حقوق کارگران. همزمان با بازداشت اسداللهی و شهابی، کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و مدافع حقوق کارگران و همسر آنیشا اسداللهی، و نیز ریحانه انصاری‌نژاد، از فعالان کارگری بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۲۱ اردیبهشت در اطلاعیه ای از بازداشت دو تبعه خارجی خبر داد و ادعا کرد این افراد «با هدف ساماندهی و سوء استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و تغییر آن به آشوب و بی ثباتی و ساماندهی اعتراض و اغتشاش وارد کشور شده‌اند».

وزارت اطلاعات و رسانه‌های همسو با سپاه پاسداران پیش از این اطلاعیه، معلمان و اعضای کانون‌های صنفی معلمان را به ارتباط با «گروه های بیگانه» و «شرکت در جلسه مشترک با نمایندگان یک دولت خارجی» متهم کرده بودند؛ اتهامی که شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان آن را «تکراری و نخ نما» خوانده است.‌



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024