چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 15.10.2021, 20:13

علی‌اف: از قره‌باغ برای قاچاق مواد مخدر از ایران به اروپا استفاده می‌شد

دویچه وله: الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان گفته است ارمنستان با تبانی ایران حدود ۳۰ سال از مناطق اشغالی قره‌باغ برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرده است. نخست‌وزیر ارمنستان و وزارت خارجه ایران این ادعا را تکذیب کردند.

خبرگزاری “ترند” آذربایجان روز جمعه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) گزارش داد الهام علی‌اف در سخنرانی خود در اجلاس شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اظهار داشت که ارمنستان با همراهی ایران حدود ۳۰ سال از مناطق اشغالی قره‌باغ برای انجام قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرده است.

رئیس جمهوری آذربایجان در ادامه افزود: «حجم هروئین کشف شده توسط ما در سایر مناطق مرز آذربایجان و ایران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است. این بدان معناست که حدود ۳۰ سال است که ارمنستان به همراه ایران از سرزمین‌های اشغالی سابق آذربایجان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده می‌کرده است.»

رئیس جمهوری آذربایجان تاکید کرد که پس از کنترل مجدد آذربایجان بر ۱۳۰ کیلومتر مرز خود با ایران که ۳۰ سال تحت کنترل ارمنستان بوده، مسیر قاچاق مواد مخدر از ایران به ارمنستان و سپس از طریق جبرئیل در قره‌باغ به اروپا بسته شد.

در نشست سران جمهوری‌های سابق شوروی که به صورت یک ویدئو کنفرانس برگزار شده بود رئیس جمهوری آذربایجان لحن آشتی‌جویانه‌ای گرفت و خاطرنشان کرد تهران و باکو به طور سنتی روابط صمیمانه‌ای دارند.

واکنش پاشینیان به سخنان علی‌اف

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در واکنش به سخنان علی‌اف اتهامات تازه رئیس جمهوری آذربایجان علیه ایران و ارمنستان را تکذیب کرد. پاشینیان گفت ارمنستان از نزدیک با نهادهای انتظامی ایران همکاری کرده و با قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کند.

او گفت حاضر است ارقامی را ارائه کند که میزان ناکام گذاشتن عملیات قاچاق مواد مخدر و کشف و ضبط مواد مخدر را نشان می‌دهند. پاشینیان افزود حجم مواد مخدر کشف شده سه تا چهار برابر و حتی بیشتر شده است.

گشایش مسیرهای ارتباطی ارمنستان

پاشینیان در مورد گشایش مسیرهای ارتباطی با آذربایجان اظهار امیدواری کرد که در‌آیندهای نزدیک به نتایج مشخصی در رابطه با مسیرهای ارتباطی منطقه‌ای بین ارمنستان و آذربایجان دست یابد.

پاشینیان گفت کشورش از طریق راه جاده‌ای و ریلی آذربایجان به روسیه و همچنین از طریق خط راه آهن به ایران وصل خواهد شد. آذربایجان نیز از طریق خاک ارمنستان ارتباط ریلی و جاده‌ای با نخجوان برقرار خواهد کرد.

خطیب‌زاده: ادعاهای رئیس جمهوری آذربایجان ساختگی است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران “ادعاهای تعجب‌برانگیز جدید رئیس جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران” در نشست سران کشورهای مشترک‌المنافع را قویا تکذیب کرد و آن را ساختگی دانست.

خطیب‌زاده گفت: «طرح چنین اتهامات رسانه‌ای صرفا در راستای منافع رژیم صهیونیستی مبنی بر تحت تاثیر قرار دادن روابط برادرانه دو ملت ایران و آذربایجان می‌باشد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024