شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 22.09.2021, 10:53

سازمان ملل: زنان افغان از زندگی اجتماعی حذف شده‌‌اند

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از محدود شدن تدریجی زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که احتمال بازگشت به دهه ۹۰ میلادی که در آن زنان بگونه‌ای «وحشیانه» توسط طالبان سرکوب می‌شدند وجود دارد.

به گزارش العربیه، باشله، سه‌شنبه، ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، در هفتادوششمین نشست عمومی سازمان ملل متحد، ضمن بیان این موضوع افزوده است، عملکرد طالبان با تعهدات این گروه مبنی بر رعایت حقوق زنان و دختران همخوانی ندارد و مغایر همدیگر است.

به گفته باشله، طالبان به حذف ادارات مربوط به زنان اقدام کرده است و همچنان در برخی از مناطق، گشت و گذار آنها را بدون همراه داشتن یک مرد «محرم» ممنوع اعلام کرده و همچنان محدودیت‌های زیادی برای زنان شاغل وضع شده است.

او به پیامدهای منفی وضع محدودیت بر زنان و دختران و عدم حضور آنها در فضای عمومی هشدار داده است.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، همچنین خواهان تضمین دسترسی زنان به حقوق مدنی و اجتماعی آنها شده و علاوه کرده است باید به زنان در تصمیم‌گیری و دیگر فعالیت‌های مدنی حقوق برابر با مردان داده شود.

باشله، از جامعه بین‌الملل از جمله سازمان ملل و کشورهای عضو، خواسته است برای حمایت و دفاع از حقوق زنان و دختران افغانستان با طالبان وارد تعامل شوند.

او در حالی از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده است که در شروع هفته جاری کمیسیون حقوق بشر این کشور، از متوقف شدن فعالیت‌های شان خبر داده است. این کمیسیون یکی از نهادهای مهم نظارتی بر موارد حقوق بشری به شمار می‌رود.

این کمیسیون، شنبه، ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور)، با نشر یک اعلامیه از «اشغال شدن» دفاتر خود توسط عناصر طالبان خبر داد و افزود طالبان از آنها مکان برای برگزاری نشست‌های خود استفاده می‌کند.

در این اعلامیه، کمیسیون نگرانی جدی خود را از محدود شدن فعالیت‌های حقوق بشری ابراز کرده و افزوده است طالبان در گذشته نیز نسبت به رعایت تعهدات حقوق بشری بی‌توجه بوده‌ است و اکنون بیم آن وجود دارد که استقلال فعالیت نهادهای حقوق بشری با خطر مواجه شود.

گروه طالبان در دوران حکومت قبلی خود از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در افغانستان، محدودیت‌های زیادی برای زنان و دختران وضع کرده بود و آنها را از حقوق اولیه‌شان نیز محروم کرده بود. شمار زیادی از زنان مورد ظلم، خشونت، ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و برخی‌ از آنها نیز بگونه‌ای بی‌رحمانه سنگ‌سار شدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024