پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 22.09.2021, 9:04

گمرگ جمهوری آذربایجان ۵۰۰ کیلو هروئین در مرز خود با ایران کشف کرد

رادیو زمانه: رسانه‌‌های محلی در جمهوری آذربایجان اعلام کردند که مأموران گمرک در مرز جمهوری آذربایجان با ایران موفق به کشف ۵۲۷.۶ کیلوگرم هروئین شدند. بر این اساس این مواد، به شکل هروئین مایع در پانکه‌‌های ده لیتری جاسازی شده بود.

اداره کل گمرک جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این مواد در گذرگاه مرزی «بیله‌سوار» از کامیونی با راننده ایرانی که قصد داشت از جمهوری آذربایجان به لیتونی برود به‌دست آمده است.

اداره کل گمرگ جمهوری آذربایجان در این بیانیه نوشته است: «بررسی داده‌ها نشان می‌دهند که گروه‌های جنایتکاری که در قاچاق مواد مخدر دست دارند از مرز آذربایجان به‌عنوان گذرگاه قاچاق مواد مخدر سوءاستفاده می‌کنند.»

در روزهای گذشته گزارش‌ها حاکی از آن بود که نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان مسیر زمینی ایران-ایروان در محور گوریس-قاپان (گوروش-قافان) را به مدت چند روز مسدود کردند و همچنین با اخذ تعرفه‌های ۱۳۰دلاری، اذیت و آزار رانندگان ایرانی و دستگیری دو نفر از آن‌ها در تلاش بودند که از صدور مواد غذایی و سوخت از ایران به ارمنستان جلوگیری کنند.

اداره کل گمرگ جمهوری آذربایجان در ادامه این بیانیه ادعا می‌کند که تا پیش از جنگ قره‌باغ، قاچاقچیان از گذرگاه‌های مرزی برای قاچاق مواد مخدر از مسیر افغانستان به ایران و سپس از این کشور به سایر نقاط استفاده می‌کردند.

رسانه‌های محلی جمهوری آذربایجان به گزارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ۲۲ مه/ خرداد سال جاری استناد کرده‌اند که ادعا می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران تا پیش از جنگ قره‌باغ در سازماندهی مواد مخدر از طریق گذرگاه‌های مرزی قفقاز دست داشتند.

کریدور حمل و نقل چند منظوره بین‌المللی «خلیج فارس – دریای سیاه»

در روزهای گذشته بازداشت رانندگان ایرانی و توقیف کامیون‌ها واکنش وزارت خارجه ایران را در پی داشت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه گذشته ( ۲۸ شهریور) نسبت به بازداشت رانندگان ایرانی به جمهوری آذربایجان هشدار داد و خواهان آزادی فوری آن‌ها شد. 

لشکر ۳۱ عاشورا از نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز به مرزهای شمال غرب ایران و حاشیه رودخانه ارس نیروی نظامی اعزام کرد.

سال گذشته نیروهای جمهوری آذربایجان با حمایت ارتش ترکیه تهاجم گسترده‌ای را به منطقه قره‌باغ آغاز کردند و بخش وسیعی از اراضی این منطقه را تصرف کردند.  مقامات جمهوری اسلامی ایران در این جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بودند. نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌های آذربایجان غربی، شرقی، زنجان و اردبیل در آن زمان بیانیه‌ای در حمایت از جمهوری آذربایجان صادر کردند.

بر اساس توافق سه‌جانبه بین ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه نیروهای ارمنستان ۲۰ نوامبر / ۳۰ آبان سال گذشته از منطقه قره‌باغ خارج شدند.

از سال ۲۰۱۶ ارمنستان و ایران به همراه گرجستان، بلغارستان و یونان مذاکرات خود را برای ایجاد کریدور حمل و نقل چند منظوره بین‌المللی «خلیج فارس – دریای سیاه» که ایران را از طریق ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه به اروپا متصل می‌کند آغاز کرده‌اند. این راهرو می‌تواند از طریق ترانزیت دریایی چین – ایران با طرح «کمربند و جاده» چینی متصل شود. 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024