چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 02.08.2021, 15:37

سه نفر از عاملان ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب دمکرات کردستان به اعدام محکوم شدند

پس از گذشت سه سال از ترور یکی از فرماندهان نظامی حزب دمکرات كُردستان (حدک) در اقلیم کُردستان، دادگاهی در شهر اربیل/هولیر پایتخت حکومت اقلیم کُردستان سه نفر از متهمین پرونده ترور این فعال سیاسی را به اعدام محکوم نمود.

روز دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ (۲ آگوست ۲۰۲۱)، ایاد کاکه‌یی، رئیس کانون وکلای اربیل و یکی از اعضای تیم وکلای پرونده قادر قادری در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: “سه متهم اصلی این پرونده که به اتهامات وارده اعتراف کرده بودند به اعدام محکوم شده‌اند و دو نفر دیگر نیز به اتهام مشارکت در قتل هر کدام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده‌اند”.

به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، عثمان فتاح قادر معروف به “ملا عثمان هیزوپی” از اعضای حزب دمکرات کُردستان و اهل پیرانشهر، سلام محمود قادر، افسر هنگ مرزی عراق و سلیمان ابراهیم سلیمان از نیروهای پیشمرگه کُردستان عراق سه متهم اصلی این پرونده بوده‌اند که به اعدام محکوم شده‌اند. همچنین بارزان برهان اسماعیل و عایشه محمد حسن نیز هر کدام به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده‌اند.

ایاد کاکه‌یی در این کنفرانس خبری همچنین اعلام داشت: خانواده مقتول درخواست کرده‌اند از آنجایی که دولت خارجی در این پرونده دخالت داشته است، دادگاه جزایی اربیل متهمان را به اتهام تروریستی مورد محاکمه قرار دهد اما رویه دادگاه در رسیدگی به نحوی بوده که متهمین صرفا به اتهام قتل عمد محاکمه شده‌اند”.

سهراب رحمتی، یکی دیگر از وکلای این پرونده به “هه‌نگاو” گفت: “سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران طراح اصلی ترور قادر قادری بوده و متهمین صراحتاً به این امر اعتراف کرده‌اند که ایران به آنها در قبال ترور قادر قادری پیشنهاد مالی قابل توجهی داده است”.

ایاد کاکه‌ایی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که اعتراض ما در پیشگاه دادگاه تجدیدنظر،  تغییر عنوان اتهامی این افراد از قتل عمد به عنوان جزایی ترور هستیم و از دادگاه می‌خواهیم که رسماً مامورین دولت خارجی این ترور را معرفی و این اقدام را محکوم نماید.

قادر قادری از فرماندهان نظامی و از کادرهای حزب دمکرات کُردستان شامگاه چهارشنبه ۶ مارس ۲۰۱۸ (۱۵ اسفند ۱۳۹۶) در منطقه بالیسان از توابع استان هولیر (اربیل) ترور شد. حزب دمکرات کُردستان روز بعد از ترور قادر قادری با انتشار بیانیه‌ای جمهوری اسلامی ایران را مسئول ترور وی معرفی کرده بود.

شایان ذکر که علیرغم ترور حدوداً ۴۰۰ نفر از فعالان سیاسی کُرد-ایران در اقلیم کُردستان برای اولین بار است که این موضوع بصورت قضایی مورد تعقیب قرار گرفته است.

هه‌نگاو ضمن تعقیب آخرین تحولات در پرونده ترور قادر قادری، ارزیابی حقوقی خود را نسبت به پروسه دادگاه و استانداردهای رسیدگی نسبت به اتهام سنگین ترور منتشر خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024