پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 17.06.2021, 10:16

پاییدن خانواده هاشمی پس از ردصلاحیت جنجالی!

معصومه رشیدیان، انصاف نیوز

فائزه هاشمی در تایید پیام یکی از مخاطبان انصاف نیوز با این مضمون که «پس از ردصلاحیت آیت الله هاشمی در سال ۹۲، نیروهای عملیاتی مجموعه‌ی آقای مصلحی (ستاد و سازمان تهران) تمام خانواده هاشمی را بصورت علنی تحت نظر داشتند. مهدی هاشمی، یاسر هاشمی، محسن هاشمی و عماد هاشمی نوه‌ی خانواده‌ی هاشمی رفسنجانی، [ماشین‌های] سر خیابان جماران، داخل خیابان نارنجستان مقابل پارک و…. را حتما خاطرشان هست»، به توضیح جزییات این مسئله و همچنین اظهار نظر درمورد موضوع طرح شده از سوی حیدر مصلحی پرداخت.

متن کامل را در ادامه می‌خوانید:

فائزه هاشمی -فعال سیاسی- درباره‌ی ماجرای تحت‌نظر بودن خانواده‌ی هاشمی در سال ۹۲ گفت: سال‌هاست که تحت نظر هستیم. در یک برهه‌هایی شدیدتر و علنی و گاهی نامحسوس و کمتر. در یک دوره‌ای، شاید سال ۹۲ -دقیقا زمان آن یادم نیست- جلوی خانه‌ی ما و یا دفتر بطوری که دیده شوند می‎ایستادند و پسران خانواده را تعقیب می‌کردند. یکبار به شوخی به آنها گفتم «اینجا هم دختر و پسری است، چرا مرا تعقیب نمی‌کنید؟» اینگونه به من برمی‌خورد که چه از برادرانم کم دارم؟ آنها گیج و ویج مرا نگاه کردند و حتماً فکر می‌کردند که دیوانه هستم. سالهاست تحت نظر هستیم. حتی در سفرهایم بارها دیده‌ام در جاده‌ها‌ ماشین‌های مشکوکی با من حرکت می‌کنند و گاهی نیز بنظر می‌رسد که مخصوصاً طوری نمایش می‌دهند که آنها را ببینیم.

وی درباره‌ی اینکه آیا آیت الله هاشمی هیچ‌گاه پیگیر شده است که از طرف کدام نهاد بوده‌اند و دلیلش چه بوده، افزود: به یاد ندارم که ما شکایتی کرده باشیم و بابا پیگیری کرده باشد، به هرحال می‌دانیم از سوی نهادهای امنیتی هستند. برای ما یک مسئله‌ی عادی و غیرمهم و غیر نگران‌‌کننده‌ای بود چون چیزی برای مخفی کردن نداشتیم و نداریم.

فائزه هاشمی درباره‌ی صحبت‌های حیدر مصلحی پیرامون ردصلاحیت هاشمی رفسنجانی نیز می‌گوید: بابا در همان زمان این صحبت آقای مصلحی را گفته بود، برای من شنیدن اظهارات آقای مصلحی غیرمترقبه نبود. مسئله‌ی حیرت‌انگیز تکذیب غیرواقعی شورای نگهبان و اینکه چرا در این زمان این حرف‌ها گفته شده بود. پس از تکذیب آقای کدخدایی، بنظر قدرت‌نمایی و کاری برای دیده شدن تلقی شد. تا پیش از تکذیب فکر می‌کردم که با شورای نگهبان هماهنگ است. احتمالاً هدف ایشان چون کاندیدای خبرگان هستند جلب توجه برای رأی آوری بوده است. ممکن است در جمع تندروهایی مثل خودشان باعث رأی بشود اما بنظرم در جمع حتی عقلای اصولگرا تاثیر منفی داشته است.

او اضافه کرد: آقای مصلحی گفت به خاطر حفظ نظام و مصلحت نظام این ردصلاحیت صورت گرفت. جالب اینکه عده‌ای به دلیل تعلق خاطر بابا به نظام او را مورد نقد قرار می دهند در حالیکه حفظ نظام از نگاه ایشان با حفظ نظام از جانب این آقایان باهم تفاوت دارد. بابا اعتقاد داشت که حفظ نظام از طریق انتخابات واقعی، اقتصاد قوی و باثبات، زندگی خوب برای همه، رعایت حقوق افراد جامعه، توجه به اصول حقوق بشری، سایر ابعاد توسعه و در نهایت تبدیل ایران به یک کشور قوی‌ امکان پذیر است و این را دنبال می‌کرد. اما آقایان حفظ خود به هر قیمتی را حفظ نظام می‌دانند و سال‌هاست که از اهداف انقلاب فاصله گرفته‌اند. بیشتر یک رویه و پوسته و آن هم در شعار از جمهوریت و اسلام و مدیریت باقی مانده و داخل و درون آن تو خالی و بی محتوا شده است. این نظامی است که اینها به دنبالش هستند. از همین منظر بابا معتقد بود در صورتی صدور انقلاب اتفاق می‌افتد که توسعه یافته شویم و در این شرایط است که بطور طبیعی ملت‌ها و دولت‌ها نظام حاکم ایران را می‌توانند بعنوان یک الگوی موفق دنبال کنند. در بهار عربی مردم آن کشورها دنبال الگوگیری از ترکیه بودند، کسی ‌نگفت می‌خواهیم مثل ایران باشیم، بهار عربی با وقایع سال ۸۸ و برخوردها با مردم همزمان بود.

این تفاوت نگاه و عمل در حفظ نظام باعث بروز این تعارضات می‌شود، آقای هاشمی را مضر به حال نظام می‌بینند و رد صلاحیت می‌کنند. آقای محمود صادقی حرف خوبی زد که احتمالاً چند سال دیگر شاید گزارشی بیاید که زنده ماندن آقای هاشمی را به ضرر نظام می‌دیدند.

این نماینده‌ی سابق مجلس درباره‌ی تصمیم جبهه اصلاحات مبنی بر عدم حمایت از عبدالناصر همتی گفت:  دوشنبه‌شب جبهه اصلاحات جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد تا باتوجه به صحبت‌های آقای مصلحی آیا وارد حمایت از کاندیدایی بشوند یا خیر، که در نهایت اجماع حاصل نشد. به نظرم راه درستی نبود اگر واقعا می‌خواهند به صحبت‌های آقای مصلحی عکس‌العمل نشان دهند، از آنجایی که اعترافات آقای مصلحی وخامت هر چه بیشتر سیاست های حاکم در مقابله با جمهوریت را نشان می‌دهد شاید مشی اصلاح طلبانه این بود که در اعتراض به این وضعیت، توجیه به کاندیداهای اصلاح طلب برای انصراف می‌کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024