جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 16.06.2021, 10:35

آمریکا از کانال مالی سوئیس برای ایران حمایت بیشتری می‌کند

ایکناتزیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس گفته که دولت جدید آمریکا متعهد شده است از کانال مالی ویژه‌ سوئیس برای تسهیلات مالی جهت مبادلات بشردوستانه با ایران حمایت بیشتری به عمل آورد.

به گزارش بی‌بی‌سی،  این کانال مالی پس از بازگشت تحریم‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در دولت سابق ایالات متحده ایجاد شد تا ایران بتواند بدون مواجهه با مشکلات بانکی ناشی از این تحریم‌ها اقلام بشردوستانه را وارد کند.

اگرچه تحریم‌های ایالات متحده شامل مواد غذایی و دارویی و کالاهای کشاورزی نبوده و وزارت خزانه داری آمریکا تاکید داشت که آماده صدور مجوز معافیت این اقلام اما مقامات ایرانی با رد این اظهارات تاکید داشتند که نهادهای مالی از بیم تحریم ثانویه ایالات متحده از ارائه تسهیلات لازم برای تجارت با ایران اکراه دارند.

این کانال با همکاری نهادهای دولتی آمریکا و ایران آغاز به کار کرد هرچند برخی از مفامات جمهوری اسلامی آن را با برنامه غذا در برابر نفت که در زمان تحریم جهانی عراق رواج داشت مقایسه کرده و مورد انتقاد قرار دادند.

آقای کاسیس که در آستانه ملاقات کوتاه رئیسان جمهوری سوئیس و آمریکا در روز چهارشنبه با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود که مکانیسم فوق همواره کاملا فعال بوده اما “به اندازه کافی از آن استفاده نشده است.”

سوئیس میزبان رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا است که امروز در ژنو با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

وزیر خارجه سوئیس گفت که از زمان ایجاد کانال مالی، مبادلاتی “از این سو و آن سو” صورت گرفته و ابراز امیدواری کرد که با حمایت بیشتر آمریکا، بر ابعاد این مبادلات افزوده شود.

از زمان قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و ایالات متحده در حدود چهل سال پیش، سفارت سوئیس در تهران حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024