سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 14.06.2021, 20:08

درسا دهقانی شهروند بهائی در شیراز بازداشت شد

درسا دهقانی، شهروند بهائی عصر روز دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰، توسط ماموران امنیتی در شیراز بازداشت شد.

بازداشت خانم دهقانی حوالی ساعت ۴ بعد از ظهر در ایستگاه قطار شیراز صورت گرفته است. نیروهای امنیتی پس از بازداشت این شهروند به محل سکونت او رفته و برخی از لوازم شخصی وی از جمله تلفن همراه، کتب، تصاویر و آثار بهایی را ضبط کرده و با خود بردند.

تاکنون از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری وی اطلاعی در دست نیست.

ساعاتی پیش هرانا از بازداشت سینا کمالى سروستانی دیگر شهروند بهائی ساکن شیراز توسط نیروهای امنیتی در مقابل منزل شخصی، خبر داد. مامورین پیش از بازداشت ضمن تفتیش منزل، تعدادی از لوازم شخصی وی را نیز ضبط کرده و با خود بردند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024