جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

محل حادثه گزارش‌شده در نزدیکی مرز جنوبی اسرائیل با مصر

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 10:20

«خاطر»ی دیگر و عادی‌سازی روابط! / صابر گل‌عنبری

حمله پریروز نظامی مصری در نقطه مرزی به نظامیان اسرائیلی و کشته شدن سه نفر از آن‌ها صرفا یک حادثه امنیتی عادی و گذرا نیست. در حالی که ارتش مصر تلاش کرد این واقعه را به درگیری آن نظامی با قاچاقچیان و سپس تبادل آتش میان او و نظامیان اسرائیلی تقلیل دهد و لاپوشانی کند؛ اما نه اسرائیل این روایت را پذیرفت و نه افکار عمومی عربی و مصری.

در همان ساعات اولیه پس از رسانه‌ای شدن حادثه، موجی از تمجید و ستایش از این حمله و مجری آن در شبکه‌های مجازی عربی به ویژه در مصر به راه افتاده و در مصر هشتگ الجندی المصری ترند شد. یک روی دیگر این استقبال گسترده از این اتفاق این است که عادی‌سازی روابط با اسرائیل بعد از نزدیک به پنج دهه از زمان انعقاد پیمان کامپ دیوید در سال ۱۹۷۸ هنوز در ایستگاه رسمی خود مانده و در جهان عرب تاکنون برگردان و عمق فرهنگی و اجتماعی پیدا نکرده است.

کما این که بنا به نظرسنجی‌های دو سال اخیر، به موازات گسترش روابط دیپلماتیک عربی اسرائیلی به ویژه در حوزه خلیج فارس نگاه افکار عمومی عربی به اسرائیل در سایه لاینحل ماندن قضیه فلسطین، تداوم اشغالگری و راست‌گراتر و افراطی‌تر شدن دولت تل‌آویو تندتر هم شده است. این خود یک خطر بالقوه برای پروژه عادی سازی روابط به ویژه در حوزه امنیتی پیرامونی اسرائیل است و اتفاقا همین مساله یکی از عوامل خارجی تحمل‌ناپذیری دموکراسی و پذیرش استبداد در این حوزه علی الخصوص در مصر است.

ناگفته هم نماند که حادثه شنبه اتفاق تازه‌ای هم نیست و مسبوق به سابقه است. در واقع، بنیانگذار این دست حملات سرباز مصری «سلیمان خاطر» بود که در اکتبر ۱۹۸۵ با عبور از مرز ۵ نظامی اسرائیلی را کشت و ۷ نفر دیگر را زخمی کرد. سپس در نوامبر ۱۹۹۰، نظامی دیگری به نام ایمن حسن با تاسی از خاطر از مرز عبور کرد و ۴ اسرائیلی را به قتل رساند.

همین خود به فضای بی‌اعتمادی در مرز در میان نظامیان اسرائیلی نسبت به نظامیان مصری دامن زده است و این پرسش “نظامی بعدی کیست؟” که برخی کنشگران اسرائیلی طی دو روز اخیر در شبکه‌های مجازی مطرح کردند، معطوف به همین بی‌اعتمادی و نگرانی است.
نكته دیگر این که از همان لحظات اولیه حمله نظامی مصری به چند نظامی اسرائیلی عکس‌ها، فیلم‌ها و اسامی مختلفی درباره او در شبکه‌های مجازی پخش شده است، اما هیچ کدام از آن‌ها متعلق به این نظامی مصری نیست. ارتش مصر تا الان از انتشار هر نوع اطلاعاتی درباره هویت، زادگاه و عکسی از او خودداری و جلوگیری کرده است.

این شیوه تعامل ارتش مصر با این واقعه از روایت درگیری با قاقاچیان گرفته تا جلوگیری از انتشار هر نوع اطلاعاتی از نظامی خود می‌‎تواند اولا به دلیل نگرانی از الگوبرداری از این دست اتفاقات و گسترش آن در میان نظامیان خود و ثانیا جلوگیری از قهرمان‌سازی از این نظامی در سایه استقبال گسترده مصری‌ها و کنشگران در جهان عرب از حمله او باشد تا مانند نام و نشان سلیمان خاطر در اذهان مصری‌ها شناخته نشود.

تلگرام نویسنده



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024