جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 10:14

«هسته‌های مقاومت» یا داعش خانگی؟ / محمد جواد اکبرین

زمستان پارسال تنها از ۳ بیمارستان تهران، بیش از ۵۰۰ مورد شلیک به چشم‌ها گزارش شد. رسانه‌ها در دی‌ماه ۱۴۰۱ از شلیک به چشم‌های معترضان در نقاط مختلف کشور خبر دادند. ۱۱ بهمن، روزنامه همشهری از فرماندهی یگان‌های ویژه فراجا پرسید «آیا واقعا این رفتار [شلیک به چشم و سر] از نیروهای یگان ویژه سر زده؟» او پاسخ داد: «مهارت و حرفه‌ای عمل کردنِ یگان‌های ویژه، در آسیب نزدن به جمعیت معترض معنا و مفهوم پیدا می‌کند». یعنی وقوعش را تکذیب نکرد اما تلویحا گفت کار یگان ویژه نبوده است. خامنه‌ای دیروز نکاتی گفت که با توجه به سابقه‌اش در «آمریتِ قتل و خشونت» نشانه‌های مهمی دارد:

۱) سیزده سال پیش، وقتی معترضان به تقلب در انتخابات ۸۸ تصمیم گرفتند در خیابان بمانند خامنه‌ای در خطبه نماز جمعه ۲۹ خرداد مجوز کشتار و شکنجه را صادر کرد و گفت «چه بخواهند، چه نخواهند، مسئول خونها و خشونتها و هرج و مرج‌ها، آنهایند». نتیجه‌اش شد قتل دهها معترض [حداقل ۸۰ نفر] و شکنجه دهها تن در کهریزک که ۴ قتل زیر شکنجه در کهریزک را نظام رسما پذیرفت.

۲) خامنه‌ای دیروز از «هسته‌های مقاومت در سراسر کشور» نام برد؛ تعبیری که پیش از این در ادبیات رسمی نظام برای گروههای مسلح زیر نظر سپاه قدس در خارج از کشور به کار برده می‌شد. او‌ پس از توصیف ترکیب معترضان سال ۱۴۰۱ به «مغرض، غافل، احساساتی، کم‌عمق، اراذل و اوباش» گفت: «جوانهای متعهّد در خیابانها… بسیج دانشجویی، بسیج اقشار در داخل شهرهای کشور، مردم متعهّد و متدیّن، وظایف خودشان را انجام دادند». و کمی بعد صریح‌تر توضیح داد: «ما امروز در سرتاسر کشور، هزاران هسته‌ی مقاومت در مساجد و در هیئتها داریم، از این هسته‌های مقاومت، جوانهایی برمیخیزند به عنوان مدافع حرم، جوانهایی برمیخیزند به عنوان مدافع امنیّت، جوانهایی برمیخیزند به عنوان بسیجی دانشجو».

۳) خامنه‌ای یکماه پیش از عملیات شلیک به چشم‌ها (۵ آذر ۱۴۰۱) در دیدار با بسیجیان خطاب به آنها گفته بود: «شما از حرم دفاع کردید… شما دلاوران رزم‌آور لبنان را هر جور توانستید کمک کردید، شما به فلسطینی‌ها هم کمک کردید… مقابله‌ی با اغتشاشگر هم یکی از مهم‌ترین کارهای بسیج است. این اغتشاشگر سرانگشت همان کسانی است که در آن نقشه‌ی بزرگ شکست خوردند».

۴) به نظر می‌رسد این بار نه به صورت موردی بلکه به صورت سیستماتیک، وظیفه «قتل‌ها و خشونت‌ها» فراتر از نقاطی در سپاه و پلیس به «هسته‌های مقاومت» واگذار شده است. خامنه‌ای ۵ بهمن ۹۴ به خانواده‌های کشته‌شدگان در سوریه دلداری داده بود که «اگر اینها [در سوریه] مبارزه نمی‌کردند، این دشمن می‌آمد داخل کشور... ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه‌ی استانها با اینها می‌جنگیدیم». سخنرانی دیروز خامنه‌ای گزارشِ بازگشت دشمن به داخل کشور بود. حالا اسلحه‌ی «هسته‌های مقاومت» پس از کمک به بقای دیکتاتوری بشار اسد، در شهرهای ایران مستقر شده و سرها و چشم‌های مردمی را نشانه می‌گیرد که مدعی بود برای دفاع از آنها به سوریه رفته است؛ داعش خانگی.

تلگرام کلمه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024