جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 8:54

«کاهش ۶۴ درصدی» صادرات ایران به اتحادیه اروپا طی ۱۴ سال اخیر

رسانه‌های ایران به نقل از آمارهای گمرک گزارش دادند که صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا طی ۱۴ سال اخیر ۶۴ درصد کاهش داشته است.

به گزارش رسانه «نود اقتصادی»، این آمارها نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از حدود ۲ میلیارد دلار در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به ۷۲۵ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

این پایگاه خبری اضافه کرد که علاوه بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در اواخر سال ۱۳۹۸ و کاهش تعداد کشورهای عضو این اتحادیه، روند کاهش صادرات ایران به اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۷ آغاز شد.

این در حالی است که گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از این‌که حکومت ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، خبر داد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است.

گروه ویژه اقدام مالی، «اف‌ای‌تی‌اف»، گروهی بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی فعالیت می‌کند.

از میان همه کشورها، تنها ایران و کره شمالی در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی هستند.

پیشتر آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌داد که واردات ۲۷ عضو این اتحادیه از ایران از بالای ۱۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۷، به ۹۲۲ میلیون یورو در سال ۲۰۲۱ رسیده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران نیز در این مدت از بالای ۱۰.۵ میلیارد یورو به زیر ۴ میلیارد یورو افت کرده بود.

قرار بود کشورهای اروپایی از طریق یک کانال مالی با ایران ارتباط برقرار کنند، اما مهرماه گذشته، رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس اعلام کرد که کانال ویژه مالی ایران با سوئیس منتفی شد.

شریف نظام مافی تاکید کرد که اعتراضات مردمی اخیر که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد اثر منفی بر حجم تجارت دو کشور داشت.

سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست، اما یکی از مبادی عمده صادرات و واردات ایران در اروپا است و مانند امارات متحده، نقش صادرات مجدد کالاهای دیگر کشورها به ایران را انجام می‌دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024