سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 04.06.2023, 13:18

قوه قضاییه حکم زندان خواهران توحیدی را «مشمول عفو» ندانست

خبرگزاری قوه قضاییه به گزارش‌ها در مورد اجرای حکم زهرا و هدی توحیدی که مورد انتقاد وکلای این پرونده قرار گرفته بود واکنش نشان داد و مشمول «عفو» شدن آنها را تکذیب و از نحوه اجرای حکم دفاع کرد.

خبرگزاری میزان «ارتباط» این دو خواهر «با گروهک‌های معاند و برانداز» را دلیل مشمول «عفو» نشدن آنها اعلام کرد و صدور هرگونه قرار «موقوفی تعقیب» و «لغو» آن در مورد این دو فعال سیاسی را تکذیب کرد.

خبرگزاری قوه قضاییه «احضار تلفنی» آنها برای اجرای حکم را نیز تکذیب کرد و نوشت: برای « هر دو متهم ابلاغیه مکتوب از طریق سامانه ثنا ارسال شده است.»

هفته پیش گزارش‌های منتشر شد که براساس آن اعلام شده بود که زهرا و هدی توحیدی، فعالان سیاسی، «به رغم مورد عفو قرار گرفتن و مختومه‌شدن پرونده»، روز چهارشنبه ۱۰ خرداد، در پی احضار تلفنی به دادسرا بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند.

خواهران توحیدی ۳۱ شهریور گذشته، در نخستین روزهای اعتراضات سراسری بازداشت و پس از حدود سه ماه در تاریخ ۲۶ آذر به قید وثیقه آزاد شدند.

دادگاه انقلاب زهرا توحیدی و هدی (زهره) توحیدی، از اعضای پیشین حزب اتحاد ملت، را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

وکلای این دو فعال سیاسی با اشاره به مورد عفو قرار گرفتن موکلانشان، اجرای حکم زندان آنها را مصداق «بی‌اعتبار»بودن اصول حقوقی ذکر کرده بودند.

سعید خلیلی، از وکلای خواهران توحیدی، با تاکید بر مشمول عفو بودن و مختومه شدن قرار تعقیب آنها، از «عدول» از «رای قانونی» انتقاد کرده است.

آقای خلیلی درباره خواهران توحیدی در توییتر  نوشته است:

«اولاً ایشان هیچ‌گونه عضویتی در گروه‌های مخالف و برانداز نداشته و اساساً چنین اتهامی هم به ایشان تفهیم نشده و دلیل و مدرکی بر آن وجود ندارد و لذا تمامی شرایط برخورداری از عفو را دارا می‌باشند.

به اکثر مشمولین عفو، اتهامات مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ ق.م.ا تفهیم شده است و مجرد این اتهامات به معنی عضویت در گروههای برانداز و معاند نیست، تفسیر موسع از قوانین جزایی خلاف اصل است.

در مراجعه به شعبه مربوطه، مدیر دفتر شعبه دو بار به من اعلام نمود که هر دو ایشان مشمول عفو قرار گرفته و پرونده با قرار موقوفی تعقیب مختومه شده است.

ضمناً عدم اعتراض موکلین به حکم دادگاه (که توسط وکیل ایشان در پرونده ثبت شد) به سبب قبول اتهامات نبود بلکه به خاطر ناامیدی از رسیدگی بیطرفانه و ناامیدی از اجرای عدالت بوده است.

تنها جمله‌ای که در گزارش ضابط آمده است همسویی با جریانات برانداز است و نه عضویت، اگر مانعی نمی‌بینند متن کامل رای را منتشر بفرمایند تا ببینیم آیا در دادنامه صحبت از عضویت در گروه‌های معاند شده است یا خیر؟»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024