جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 10:27

انتقاد کاوه مدنی و رضا کیانیان از ادعاها درباره «بهبود وضعیت» دریاچه ارومیه

پس از آن که در هفته‌های اخیر چند مقام دولتی وضعیت دریاچه ارومیه را «رضایت‌بخش» دانستند، کاوه مدنی، رئیس اندیشکده آب در سازمان ملل، با انتشار تصاویر ماهواره‌ای از این دریاچه، خشک شدن تدریجی آن را به نمایش گذاشت.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، روز ۱۴ اردیبهشت اقدامات انجام شده برای نجات دریاچه ارومیه را «رضایت‌بخش» دانسته و از اختصاص «۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار» دیگر برای این کار خبر داده بود.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی ایران، هم روز ۲۳ اردیبهشت با انتشار تصاویر ماهواره‌ای در توئیتر نوشت اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، مشکل میزان ورودی آب به آن را «تا حد قابل توجهی» حل کرده است.

اما کاوه مدنی، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت دوم حسن روحانی که با فشار نهادهای امنیتی مجبور به استعفا و خروج از ایران شد، تصاویری ماهواره‌ای از وضعیت این دریاچه در ماه اردیبهشت سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ را در توئیتر منتشر کرده و ادعای بهبود وضعیت آن را زیر سوال برده است.

عیسی کلانتری، رئیس پیشین ستاد احیای دریاچه ارومیه، روز ۹ خرداد اعلام کرد که دولت ابراهیم رئیسی تنها حدود سه درصد از اعتبارات احیای دریاچه را تخصیص داده و این امر کل منطقه شمال غرب ایران را با خطر مواجه کرده است.

به گفته او، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور یا به صورت ارزی و با برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده، «اما عملاً تأثیری در بهبود وضعیت این دریاچه نداشته است».

همزمان رضا کیانیان، ‌بازیگر سینما، از گم شدن «سه میلیون دلار» کمک ژاپن به احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته خبر داده و می‌گوید مشخص نیست آن پول «کجا رفت».

او در نشستی که روز ۷ خرداد برگزار و ویدئوی آن دیروز ۱۱ خرداد منتشر شد، به کمپینی اشاره کرد که خودش چند سال پیش برای کمک به دریاچه ارومیه راه‌اندازی کرده بود و باعث شد «یک میلیون و ۸۰۰ هزار» امضا جمع‌آوری شود.

آقای کیانیان می‌گوید که این امضاها را به دفتر سازمان ملل داد و بعد از مدتی، این سازمان «از طریق ژاپن» سه میلیون دلار به ایران کمک کرد تا دریاچه ارومیه احیا شود، اما او نمی‌داند «بعد از این همه سال» این پول کجا رفته و دریاچه هم خشک باقی مانده است.

رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024