جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 9:41

تظاهرات شبانه در آبدانان در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی

منابع حقوق بشری گزارش دادند که در یک تظاهرات اعتراضی در آبدانان در اعتراض به مرگ مشکوک بامشاد سلیمان‌خانی بیش از ۱۰ نفر در تیراندازی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مجروح شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان بامداد جمعه خبر داد که بیش از ۱۰ نفر از معترضان در پی مرگ بامشاد سلیمان‌خانی در آبدانان، بر اثر تیراندازی با گلوله ساچمه‌ای نیروهای امنیتی در شامگاه پنجشنبه مجروح شدند.

بر اساس گزارش این شبکه، این اعتراضات در محله‌های مختلف این شهر برگزار شده بود و در پی آن وضعیت نظامی و امنیتی در خیابان‌های اصلی این شهر برقرار بود.

بر اساس گزارش‌ها، سلیمان‌خانی، دانشجوی ۲۱ ساله، پس از آزادی از زندان با علایم مسمومیت در بیمارستان جان خود را از دست داد.

گزارش‌ شده سلیمان‌خانی دانشجوی رشته مکانیک بود که به ‌خاطر شغل پدر در شهرستان دهلران زندگی می‌کرد. او روز چهارشنبه سوم خرداد پس از آزادی از بازداشتگاه، با سردرد به خانه برمی‌گردد، نیمه‌شب حالش بد می‌شود. او را به بیمارستان می‌برند و در روز هفتم خرداد ماه جان می‌بازد.

طبق برخی گزارش‌های رسانه‌ای، آثار شکستگی و شکنجه در بدن او مشهود بوده است.

با این حال عمران علی‌محمدی، رییس کل دادگستری استان ایلام، این ادعا را مطرح کرده که سلیمان‌خانی «بنا بر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرده که پس از اعزام به مرکز استان نهایتا در بیمارستان رازی ایلام فوت کرده است».

پیشتر علیرغم وجود گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی، جمعیت زیادی از شهروندان آبدانانی و شهرستان‌های حومه در مراسم هفتم بامشاد سلیمان‌خانی شرکت کرده بودند.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی مسئولیت بدرفتاری و شکنجه بازداشت‌شدگان را برعهده نمی‌گیرد. در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، حکومت علت کشته شدن بسیاری از معترضان را دلایلی چون سقوط از بلندی یا خودکشی اعلام کرد.

در طول ماه‌های گذشته معترضانی چون یلدا آقافضلی، زن جوان ۱۹ ساله و عرشیا امامقلی‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله، کمی بعد از بازداشت و آزادی از زندان جان باختند و علت مرگ آنها خودکشی اعلام شد.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024