جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Thu, 01.06.2023, 21:49

ایران قصد دارد حملات علیه نیروهای آمریکایی در سوریه را افزایش دهد

روزنامه واشنگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی با استناد به گفته‌های مقامات اطلاعاتی و اسناد محرمانه‌ای که درز کرده است نوشت ایران با مسلح کردن شبه‌نظامیان در سوریه، به دنبال آغاز مرحله جدیدی از حملات علیه سربازان آمریکایی است.

به گزارش این روزنامه، جمهوری اسلامی در حال همکاری با روسیه در چارچوب یک راهبرد گسترده‌تر برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از منطقه است.

ایران و متحدانش در حال ایجاد و آموزش نیروهایی برای استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای قوی‌تر هستند که به طور خاص برای هدف قرار دادن خودروهای نظامی آمریکا و کشتن پرسنل آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان تسلیحاتی، در حالی که حملات پهپادی موجب زخمی‌ شدن شش سرباز آمریکایی و کشته شدن یک پیمانکار وزارت دفاع شده است، تجهیزات انفجاری جدید می‌توانند با افزایش تلفات نیروهای آمریکایی، خطر رویارویی گسترده‌تر ایالات متحده و جمهوری اسلامی در منطقه را به همراه داشته باشند.

شبه‌نظامیان عراقی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در دوره حضور گسترده آمریکا در عراق، بارها با استفاده از این دستگاه‌های انفجاری به کاروان‌های نظامی آمریکایی حمله کردند.

بر اساس یکی از گزارش‌های اطلاعاتی، مقامات نیروی قدس سپاه پاسداران اواخر دی گذشته بر آزمایش یکی از بمب‌های کنارجاده‌ای در الضمیر واقع در شرق دمشق نظارت کردند. گزارش مزبور مبتنی بر تماس‌های رهگیری‌شده میان شبه‌نظامیان سوری و لبنانی متحد جمهوری اسلامی ایران در پیام‌رسان «دیسکورد» است.

بر اساس سندی دیگر، یکی از تلاش‌های آشکار برای استفاده از این بمب‌ها علیه نیروهای آمریکایی اوایل اسفند انجام شد که در جریان آن جنگجویان کُرد متحد ایالات متحده موفق به کشف و ضبط این بمب‌ها و خنثی‌کردن عملیات شدند.

یکی دیگر از اسناد مورد استناد واشنگتن‌پست نشانگر تلاش جدید و گسترده روسیه، سوریه، و جمهوری اسلامی برای بیرون راندن آمریکایی‌ها از سوریه است که موجب تسلط دوباره اسد بر استان‌های شرقی تحت کنترل کُردهای متحد آمریکا خواهد شد. دولت‌های اوباما، ترامپ، و بایدن با حفظ حدود ۹۰۰ سرباز و صدها پیمانکار در سوریه در پی جلوگیری از ظهور مجدد داعش، مقابله با جاه‌طلبی‌های ایران و روسیه، و استفاده از این حضور خود به عنوان اهرم فشار برای تحقق دیگر اهداف راهبردی واشنگتن بوده‌اند.

سندی دیگر چگونگی آماده‌شدن ایران و شبه‌نظامیان وابسته‌اش برای انجام حمله به پایگاه‌های آمریکایی در سوریه به تلافی حملات اسرائیل به آنها را نشان می‌دهد. طبق یک ارزیابی محرمانه در ماه ژانویه، مقامات نظامی و اطلاعاتی ایران، روسیه، و سوریه طی نشستی در آبان گذشته بر سر ایجاد یک «مرکز هماهنگی» با هدف برانگیختن مردم محلی در شرق و شمال شرق سوریه علیه حضور آمریکایی‌ها به توافق رسیدند.

طبق یکی از اسناد مورد استناد در گزارش واشنگتن‌پست، نیروی قدس سپاه در طراحی و ارائه مشاوره عملیاتی برای استفاده از یکی از بمب‌های کنار جاده‌ای دست داشته‌اند. در این سند به نام صادق امیدزاده، از مقامات نیروی قدس، اشاره شده که به طور مشخص «خودروهای زرهی هاموی و کوگار آمریکایی در سوریه» را به عنوان اهداف مورد نظر شناسایی کرده و از اعزام عوامل ناشناس برای گرفتن عکس‌های شناسایی از جاده‌های محل تردد نیروهای آمریکایی سخن گفته است.

اگرچه پنتاگون از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است، اما دو مقام فعلی و یک مقام سابق آمریکایی که به اطلاعات حساس از منطقه دسترسی دارند، تلاش گروه‌های وابسته به ایران برای تشدید حملات به آمریکایی‌ها از طریق بمب‌های کنار جاده‌ای را تایید کرده‌اند. واشنگتن پست نام این سه مقام را منتشر نکرده است.

یکی دیگر از اسناد درز کرده حاکی از آن است که روابط «معاملاتی» روسیه با ایران میان دو کشور اصطکاک ایجاد کرده است. طبق این سند، جمهوری اسلامی بارها از کنار گذاشته شدن در مذاکرات تحت رهبری روسیه با ترکیه بر سر چگونگی رسیدن به راه‌حلی دائمی برای پایان دادن به جنگ، ابراز نارضایتی کرده است.

واشنگتن پست می‌نویسد، اگرچه اتحاد روسیه و جمهوری اسلامی از زمان لشکرکشی پوتین به اوکراین تقویت شده است، رهبران دو کشور دیدگاه‌های متفاوتی درباره نحوه اداره سوریه در دوره پس از جنگ دارند و روسیه به طور ضمنی به اسرائیل اجازه داده مواضع جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه را هدف حملات خود قرار دهد.

منبع: صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024