پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 26.02.2023, 12:36

موج جدید اعتصاب‌های صنفی در ایران؛ از ذوب‌آهن اصفهان تا نانوایان تهران

در پی وخیم‌تر شدن اوضاع اقتصادی به ویژه افزایش شدید قیمت دلار در ایران، موج جدیدی از تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب‌های صنفی به راه افتاده که از جمله شامل کارگران ذوب‌آهن اصفهان و نانوایان معترض تهرانی است.

گروهی از نانوایان تهران روز یکشنبه هفتم اسفند برای دومین بار در هفته‌های اخیر در اعتراض به مشکلات معیشتی خود مقابل ساختمان اتحادیه این صنف تجمع کردند.

همچنین ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده از اعتصاب کارگران ذوب‌آهن اصفهان خبر می‌دهند.

این اعتصاب از روز شنبه آغاز شده که با وجود فشارهای امنیتی در طول شب هم ادامه داشته است.

یکی از کارگران اعتصاب‌کننده به ایران اینترنشنال گفت ساعت ۴ صبح یکشنبه نیروهای یگان ویژه با ماشین آب‌پاش به اعتصاب‌کنندگان حمله و آنان را متفرق کردند، ولی دوباره کارگران تجمع کردند و خط ریلی را بستند.

به گفته او بخش‌هایی از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در نتیجه این اعتصاب تعطیل شده و فرماندار با حضور در محل، اجازه فیلمبرداری را به کسی نداده و فضا به شدت امنیتی است.

جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان نیز روز یکشنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان تجمع کردند.

همزمان، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز با برگزاری تجمع اعتراضی، شعارهایی چون «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن» سردادند.

بازنشستگان در شهرهای شوشتر، شوش، دزفول و کرمان هم تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعارهایی چون «تنها کف خیابون، به دست میاد حقمون» سردادند. در شوش، رییس کانون بازنشستگان استعفا داد.

در روزهای اخیر بازاریان تهران نیز در اعتراض به افزایش قیمت‌ها به ویژه قیمت دلار، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به تجمع در بازار بزرگ تهران در روز چهارشنبه نوشت که عده‌ای از بازاریان مخالف ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا «با ایجاد فضای روانی و احساسی، کسبه و مغازه‌داران را تشویق به اعتصاب کردند».

همچنین بر اساس گزارش‌ها مجتمع پارس جنوبی در روزهای اخیر کارگران پالایشگاه‌ها را وادار به امضای تعهدنامه‌ای کرده که بر اساس آن در صورت اخراج به دلیل شرکت در تجمع و اعتصاب، حق شکایت ندارند. این شرکت به کارگرانی که این تعهد را امضا نکنند اجازه ورود نمی‌دهد.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024