پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 21:43

تغییر و افزایش اتهامات برای دو خبرنگار شرق

امتداد: مرجان زهرانی خبرنگار سیاسی و مریم شکرانی خبرنگار اقتصادی روزنامه شرق روز گذشته در توییتر از تغییر یا افزایش اتهامات‌شان در احضاریه دادگاه انقلاب خبر دادند. پیش از این اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به مرجان زهرانی در دادسرای اوین تفهیم شده‌بود اما در احضاریه دادگاه انقلاب اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» نیز اضافه شده‌است.

او در توییترش نوشت: «بعد از چند جلسه بازجویی در دفتر نظارت و پیگیری اطلاعات سپاه، دوم بهمن به دادسرای اوین احضار شدم. اتهام تبلیغ علیه نظام تفهیم شد و به قید وثیقه آزاد هستم. در کمال تعجب امروز در احضاریه دادگاه انقلاب اتهام جدید اجتماع و تبانی به اتهامات من اضافه شده‌است.»

مریم شکرانی نیز با اتهامی مشابه -تبلیغ علیه نظام- در دادسرای اوین تفهیم اتهام شده‌بود که در ابلاغیه دادگاه انقلاب این عنوان اتهامی به «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی/خارجی» تغییر کرد.

او نیز در توییترش نوشت: «من هم بعد از تفهیم اتهام در دادسرای اوین با عنوان تبلیغ علیه نظلم و با سپردن وثیقه ابلاغیه حضور در دادگاه انقلاب را دریافت کردم و این بار عنوان اتهامی تبدیل به اجتماع و تبانی علیه نظام شده‌است.»

به گزارش امتداد، این تغییر یا افزایش عناوین اتهامی پیش از این نیز برای برخی از روزنامه‌نگاران یا بازداشتی‌های اعتراضات اخیر صورت گرفته‌ و اتهام تفهیم شده با عنوان اتهامی که در احضاریه جهت حضور در دادگاه ابلاغ شده‌ تفاوت دارد. این موضوع که مشخص نیست ناشی از اشتباه در فرآیند ارسال ابلاغیه الکترونیکی بوده یا به واقع تغییری در عناوین اتهامی پس از تفهیم اتهام رخ داده، برای کسانی که پرونده‌های قضایی مفتوح در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی دارند، نگرانی‌هایی ایجاد کرده‌است.

بر اساس احضاریه‌های ابلاغ شده، دادگاه رسیدگی به اتهامات مرجان زهرانی ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ و دادگاه رسیدگی به اتهام مریم شکرانی ۱۸ بهمن امسال برگزار خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024