سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2023, 11:52

دومین حکم اعدام در پرونده محمد قبادلو هم متوقف شد

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از توقف اجرای حکم اعدام محمد قبادلو در اتهام «محاربه» تا تعیین تکلیف در پرونده «قصاص» خبر داد.

پیش از این حکم قصاص او تحت اتهام قتل صادر شده بود که در دیوان عالی کشور لغو و برای بررسی دوباره به شعبه دیگری ارسال شده بود.

لازم به ذکر است که در پرونده محمد قبادلو دو حکم اعدام صادر شده که یکی توسط دادگاه کیفری یک استان بابت اتهام قتل و دیگری توسط دادگاه انقلاب برای اتهام محاربه بود.

پیش از این روابط عمومی دیوان عالی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود فرجام‌خواهی وکیل محمد قبادلو در این دیوان ثبت شده و پرونده برای رسیدگی به یکی از شعبه‌های آن فرستاده شده است.

بنا بر اطلاعیه روابط عمومی دیوان عالی کشور که روز دوشنبه سوم بهمن در خبرگزاری برنا منتشر شده، محمد قبادلو معترض بازداشت‌شده، در پرونده مرتبط با کشته شدن یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام «فرید کرم‌پور» در دادگاه کیفری یک تهران به «قصاص نفس» محکوم شده است.

یک ماه قبل، در سوم دی، دیوان عالی جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که درخواست فرجام‌خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی (یاسین) پذیرفته شده، اما پس از ساعاتی خبر اولیه خود را «اصلاح» کرد و گفت که حکم اعدام آقای قبادلو تأیید شده است.

محمد قبادلو، ۲۲ ساله، یکی از معترضان بازداشت شده است که به «محاربه» و «افساد فی‌الأرض» نیز متهم شده است. مرجع قضایی این اتهامات را با ادعای «قتل یک مأمور» و «مجروح کردن پنج مأمور دیگر» با «زیر گرفتن آنها با خودرو سواری» به آقای قبادلو نسبت داده است.

سازمان عفو بین‌الملل امروز سه‌شنبه، با درخواست «اقدام فوری» درباره وضعیت محمد قبادلو نوشت: «دو حکم اعدام علیه او صادر شده است که هر دو حکم به منزله محرومیت خودسرانه از حق حیات او است، چرا که این احکام در پی نقض اصول دادرسی منصفانه صادر شده‌اند.»

این نهاد حقوق بشری بین‌المللی، اعلام کرد که آقای قبادلو «در تمام دوران تحقیقات و تا پس از جلسه اول محاکمه‌اش در تاریخ ۷ آبان از دسترسی به داروهای لازم برای اختلال دوقطبی محروم بوده» و «این بدرفتاری» موجب شده «حال روانی او رو به وخامت رود و آسیب‌پذیری وی را طی بازجویی‌ها و محاکمه‌هایش شدت بخشید.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024