پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Tue, 31.01.2023, 14:05

شکوفایی گردشگری ترکیه همزمان با رکود گردشگری در ایران

رادیو فردا: کارشناسان گردشگری ترکیه پیش‌بینی کرده‌اند که توریسم در این کشور در سال جاری میلادی از سطح پیش از دوران کرونا نیز بیشتر شده و «تسکینی» بر تورم فزاینده و کاهش ارزش لیر باشد.

به نوشته روز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، بهبود و تحکیم روابط ترکیه با همسایگان نیز در ارائه ارزیابی خوش‌بینانه در خصوص شکوفایی چشم‌گیر در عرصه گردشگری این کشور نقش دارد.

شبنم آلتین، یک راهنمای تور گردشگری ترکیه به مدیالاین گفته است که هر چند هنوز در زمستان هستیم، اما «سراسر ترکیه مملو از گردشگر» است، رزرو هتل‌ها همین ماه ۲۰ درصد افزایش داشت و از هم اکنون همه هتل‌های مناطق ساحلی جنوب ترکیه گزارش می‌دهند که اتاق‌های آن‌ها برای بهار کاملا رزرو شده است.

محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه، ماه گذشته ارزیابی کرده بود که درآمد کشورش از گردشگری در سال ۲۰۲۳، در سطح ۴۶ میلیارد دلار باشد.

اما دست‌اندرکاران گردشگری ترکیه با تکیه به داده‌های ماه اول سال جاری میلادی، بعید نمی‌دانند که استقبال گردشگران جهانی از ترکیه، از انتظارات مقامات این کشور هم فراتر برود.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که لیر ترکیه ۴۴ درصد از ارزش خود را در یک سال از دست داد و تورم سالانه به ۶۴ درصد رسید. اما این امر فرصتی برای گردشگران، به ویژه از کشورهای همسایه مانند امیرنشین‌ها بود که سفر به ترکیه را بسیار ارزان دیده و از آن استقبال کنند.

در حال حاضر گردشگری در ترکیه از کشورهای آسیای دور نیز پیشی گرفته است.

جوزف فیشر، یک کارشناس گردشگری که کار او تمرکز بر همکاری‌های اسرائیل و ترکیه در این صنعت است، گفته که گردشگران بسیاری از اسرائیل به ترکیه بازگشته‌اند.

ترکیه که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی نبسته و اجازه سفر بدون نیاز به روادید را برای شهروندان روسیه فراهم کرده، هم میزبان صدها هزار گردشگر روس است و هم اوکراینی‌ها.

شهروندان روس در یک سال اخیر در صدر خریداران خانه و املاک در ترکیه بوده‌ و از ایرانی‌ها پیشی گرفته‌اند.

با این حال، ورود ایرانیان به ترکیه، با وجود سقوط بیشتر ارزش ریال، ادامه دارد.

از آغاز سرکوب خشونت‌بار معترضان از سوی جمهوری اسلامی در پنج ماه گذشته، خروج ایرانیان از کشور خود، عمدتا از راه ترکیه، به میزان محسوسی افزایش یافته است.

در حالی که سال شکوفایی فراتر از انتظار برای صنعت گردشگری ترکیه ارزیابی شده، نهادهای مرتبط با گردشگری ایران در روزهای اخیر از خالی بودن هتل‌ها، فرار خارجی‌ها و نبود رزرو اتاق‌های هتل‌های ایران برای بهار خبر دادند.

ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران، این هفته گفت تمامی تورهای خارجی لغو شده و همه همکاران او بیکار هستند.

اقدام نهادهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی در بازداشت خارجی‌ها با هدف تبدیل آنان به گروگان‌ در برابر کشورهای غربی، یکی از دلایل اصلی هراس شهروندان خارجی از سفر به ایران است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024