جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 17:04

نازیلا معروفیان به دلیل مصاحبه با پدر مهسا امینی به «دو سال زندان» محکوم شد

نازیلا معروفیان، خبرنگار زن جوانی که در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد با پدر او مصاحبه کرده بود، از سوی دادگاه انقلاب به «دو سال حبس، ۱۵ میلیون تومان جریمه و پنج سال ممنوع‌الخروجی از کشور» محکوم شده است.

خانم معروفیان روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی افشاری او را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم اعلام کرده است.

این خبرنگار اهل سقز همچنین تصریح کرده است که صدور این حکم «بدون تشکیل دادگاه و دفاعیات» او صورت گرفته و حکم دو سال زندان به مدت پنج سال معلق خواهد بود.

این دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه پیش از بازداشت، به‌رغم تهدید‌های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، با امجد امینی، پدر مهسا امینی، گفت‌وگو و آن را منتشر کرده بود.

آقای امینی در آن مصاحبه خبر داده بود که معاون پزشکی قانونی صراحتاً به او گفته بود درباره جان‌باختن دخترش «هر چه را که به صلاح مملکت باشد» می‌نویسد.

در پی انتشار و بازتاب این مصاحبه، نازیلا معروفیان شامگاه هشتم آبان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین زیر نظر وزارت اطلاعات منتقل شد. خبر آزادی موقت او روز ۲۲ دی‌ماه در رسانه‌های اجتماعی اعلام شد.

هم‌اکنون دست‌کم دو تن از روزنامه‌نگاران زنی که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از جان باختن مهسا امینی را در قالب انتشار در رسانه‌های رسمی ایران پوشش دادند، از جمله نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنان پس از چند ماه بازداشت در وضعیت بلاتکلیفی در زندان به سر می‌برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024