جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 17:56

همکاری آمریکا، چک و گرجستان در بازداشت طراحان ترور مسیح علی‌نژاد

رادیو فردا: یک روز بعد از اعلام جرم علیه باند طراحان ترور مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی ایرانی ساکن آمریکا، گزارش‌های جدید از همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت امور داخلی جمهوری چک به همراه متخصصان آمریکایی و گرجستانی در بازداشت آنها حکایت دارد.

مسیح علی‌نژاد، از فعالان سرشناس حقوق زنان و آزادی‌های سیاسی و مدنی در ایران است و در تشویق زنان به مبارزه با حجاب اجباری و انتشار اخبار و تصاویر مبارزه زنان ایرانی نقش فعالی دارد.

خالد مهدی‌اف، یکی از متهمان سال گذشته با یک تفنگ در نزدیکی منزل خانم علی‌نژاد در محله بروکلین شهر نیویورک بازداشت شد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا روز جمعه هفتم بهمن اعلام کرد به غیر از او رفعت امیراُف و پولاد عمراُف نیز به دلیل مشارکت در طرح ترور نافرجام و مورد حمایت جمهوری اسلامی، به جرم مزدوری برای آدمکشی و پولشویی متهم و بازداشت شده‌اند.

فیلم دستگیری امیراف و عمراف توسط پلیس چک منتشر شده است.

عمراف، سردسته باند تبهکار یاد شده که از ترک‌های گرجستان است پیشتر تحت تعقیب آمریکا بود. امیراُف نیز از سال ۲۰۱۷ تحت تعقیب پلیس آذربایجان و اینترپل به خاطر آدم‌ربایی در یک پرونده دیگر است. او به همراه مهدی‌اف شهروند جمهوری آذربایجان هستند و تابعیت روسیه را نیز دارند.

به غیر از مهدی‌اف که پارسال در آمریکا بازداشت شد، همکاران باند تبهکار او، عمراف چهارم ژانویه و امیراف ۲۶ ژانویه دستگیر شده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است رفعت امیراُف پیشتر در ایران ساکن بوده است.

سکونت این شهروند جمهوری آذربایجان در ایران در حالی است که دولت باکو سال ۲۰۱۷ درخواست بازداشت او را به اتهام آدم‌ربایی یک نفر دیگر به پلیس اینترپل کرده بود.

در این میان، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید و نماینده ویژه این کشور در امور ایران در واکنش به اعلام جرم دادستانی ایالات متحده علیه طراحان ترور مسیح‌ علی‌نژاد، به جمهوری اسلامی درباره تهدید شهروندان آمریکا هشدار دادند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی جو بایدن، در واکنش به اقدام وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌‌ای «کارگردانی توطئه ترور» خانم علی‌نژاد را پیروی از «الگوی نگران‌کننده جمهوری اسلامی ایران برای کشتن، شکنجه و ارعاب فعالان حقوق بشر» عنوان کرد.

آقای سالیوان در ادامه بر «عزم» دولت آمریکا برای مقابله با توطئه علیه شهروندان و منافع این کشور تاکید کرد و افزود که دولت جو بایدن به مقابله با «دستگاه سرکوب و تروریسم فراملی جمهوری اسلامی» از طریق «افشاگری، بازداست، تحریم و سایر ابزارهای پاسخ‌گویی» ادامه خواهد داد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در توئیتی نوشت که «ایالات متحده به جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد که آمریکایی‌ها را به دلیل ابراز عقایدشان تهدید کند».

او در ادامه تاکید کرد که دولت آمریکا هر کسی را که در «تهدید»، «ارعاب» یا «تلاش برای خشونت علیه شهروندان» این کشور نقش داشته باشد، «پاسخ‌گو» خواهد کرد.

ایران این اتهامات را رد کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024