جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 11:52

ناآرامی در آمریکا؛ خشم عمومی از خشونت کور پلیس

دویچه وله: عصر جمعه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن‌ماه)، تمام شبکه‌های تلویزیونی آمریکا در ساعات پربیننده خود، صحنه‌های مواجهه پنج مامور پلیس با تایر نیکولز، شهروند سیاهپوست ۲۹ ساله را پخش کردند. دیدن این صحنه‌ها موجی از بهت و خشم را برانگیخت.

ماموران که نیکولز را برای بازرسی خودرو متوقف کرده بودند، با مشت و لگد و باتوم به او می‌کوبند و وقتی او برای فرار تقلا می‌کند، برای متوقف کردنش اسپری فلفل و تیزر به کار می‌برند. تایر نیکولز به خاطر “بد رانندگی کردن” متوقف شده بود.

ویدئوها که شامل صحنه‌هایی از دوربین اونیفورم ماموران و دوربین‌های مداربسته محلی هستند، نشان می‌دهند که پلیس از همان آغاز با فحش، خشونت و تهدید با نیکولز روبرو می‌شود. پنج مامور در نهایت او را طوری مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند که سرتا پا خونین می‌شود و نمی‌تواند روی پا بایستد. نیکولز زیر دست و پای ماموران، مادرش را صدا می‌کند.

یکی از ویدئوها حاوی مکالمات ماموران با یکدیگر است که فکر می‌کنند نیکولز مواد مخدر مصرف کرده، در صدد تصرف اسلحه ماموران بوده یا می‌خواسته با ماشین آنها از محل فرار کند. در همین ویدئو شنیده می‌شود که یکی از آنها می‌گوید در خودروی نیکولز چیزی پیدا نشده است.

نیکولز روز دهم ژانویه، سه روز پس از ماجرا بر اثر شدت جراحات درگذشت. هر پنج مامور خاطی که مانند خود او سپاهپوست هستند، اخراج شده و با اتهام قتل، ضرب و جرح و آدم‌ربایی (به معنای بازداشت غیرقانونی فرد) در انتظار محاکمه هستند.

ابراز نگرانی بایدن از شورش و آشوب

مرگ نیکولز شهر ممفیس را تکان داده بود اما انتشار ویدئوها و جزییات امر با بروز ناآرامی در ایالت تنسی همراه شد. معترضان یکی از دو پل اصلی رودخانه می سی سی پی که آرکانزاس و تنسی را به هم متصل می کند، مسدود کردند. مردم خشمگین خود را برای تجمع‌‌های اعتراضی در روزهای اخر هفته آماده می‌کنند، از جمله در آتلانتا و شیکاگو.

رئیس جمهور آمریکا می‌گوید از دیدن صحنه‌های دستگیری وحشیانه نیکولز شوکه شده و خشم مردم را می‌فهمد. او از شهروندانی که خواهان عدالت هستند خواسته از خشونت و تخریب فاصله بگیرند و اعتراضات را مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

جو بایدن نسبت به وقوع شورش‌های احتمالی در این زمینه هشدار داده و در تماس تلفنی با مادر نیکولز نیز مراتب همدردی و تاثر خود را ابراز کرده است. اتحادیه‌های پلیس در آمریکا با تقبیح رفتار همکاران خود گفته‌اند که وجهه مجریان قانون مخدوش شده است.

مدیر انجمن سراسری افسران پلیس ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای گفته که برخورد ماموران با نیکولز را باید یک “حمله جنایی تحت پوشش قانون” تلقی کرد، نه انجام وظیفه در حفظ نظم ترافیکی. در سال‌های گذشته موارد گوناگونی از این دست، عملکرد پلیس آمریکا را زیر سوال برده که جنجالی‌ترین نمونه به مرگ جرج فلوید بر می‌گردد.

او در ماه مه ۲۰۲۰ میلادی بر اثر رفتار خشونت‌آمیز مأموران پلیس در مینیاپولیس کشته شد. یک مأمور سفیدپوست با زانوی خود آنقدر گردن فلوید را فشار داد که او از هوش رفت و سرانجام جان سپرد. این رویداد در سراسر آمریکا اعتراضات گسترده‌ای علیه نژادپرستی را به دنبال داشت. پلیسی که جورج فلوید را کشت به ۲۲ سال زندان محکوم شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024