شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2023, 20:57

آمریکا حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم کرد

وزارت خارجه آمریکا حمله صبح روز جمعه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم و اعلام کرد که «هم‌صدا با» الهام علی‌‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، خواستار «تحقیقات فوری» در مورد این «خشونت غیرقابل قبول» است.

به گزارش رادیو فردا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، شامگاه دوشنبه هفتم بهمن با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانی و مجروحان این حادثه تاکید کرد: «هرگونه حمله به دیپلمات‌ها یا مراکز دیپلماتیک در هر جایی غیرقابل قبول است.»

این سخنگو افزود: «ما به دولت ایران مسئولیت خود را بر اساس کنوانسیون ژنو برای حفاظت از دیپلمات‌های خارجی در ایران یادآوری می‌کنیم.»

حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در صبح‌ روز جمعه با واکنش گسترده دولت‌ها روبه‌رو شده است؛ از سفارتخانه‌های اروپایی در تهران تا دولت ترکیه، مصر، عراق، شورای همکاری خلیج فارس و دیگر کشورهای مسلمان به همراه اسرائیل و ژاپن این «حمله تروریستی» را محکوم کرده‌اند.

در جریان این حمله یک مامور آذربایجانی حفاظت سفارت باکو در تهران کشته و دو تن دیگر مجروح شدند. به گزارش رسانه‌های حکومتی در ایران فرد ضارب دستگیر شده است.

الهام علی‌اف، رئیس‌ جمهوری آذربایجان، این حمله را «اقدام تروریستی» توصیف کرد.

روابط تهران و باکو در سال‌های اخیر پرتنش بوده و حمله روز جمعه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به تشدید تنش‌ها بین دو کشور دامن زده است.

فرد ضارب به عنوان تبعه ایران معرفی شده و مقامات امنیتی و دیپلماتیک ایران مدعی هستند که او به خاطر «مناقشه خانوادگی» وارد ساختمان سفارت شده است.

ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر «شخصی» بودن انگیزه این حمله در شرایطی است که منابع موثق مستقل هنوز گزارشی در این زمینه ارائه نکرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024