پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 20:29

اعتراض به اعدام محسن شکاری / فراخوان برای تظاهرات

ایندیپندنت فارسی: موج محکومیت‌ها، اعتراض‌ها و فراخوان‌ها در واکنش به اعدام محسن شکاری در داخل و خارج ایران رو به فزونی است.

محسن شکاری، در جریان اعتراض‌های سراسری مردم ایران، بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شد که این حکم، سحرگاه ‌پنجشنبه ۱۷ آذرماه، به اجرا درآمد.

قتل این جوان معترض، با واکنش‌های اعتراضی فراوانی در داخل و خارج ایران همراه شده و موج این اعتراض‌ها رو به گسترش، گزارش شده است.

شاهزاده رضا پهلوی، علی کریمی، کیهان کلهر، تهمینه میلانی و شیرین عبادی، از نخستین شخصیت‌های سرشناسی‌اند که این قتل را محکوم کرده‌اند.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم روز جمعه ۱۸ آذر، اعدام محسن شکاری را «غیر شرعی» خواند.

عبدالحمید در مورد صدور حکم «محاربه» برای پنج معترض دیگر هم پرسید: «کجای شریعت گفته برای کشته شدن یک بسیجی، به پنج نفر حکم اعدام دهید؟»

او اضافه کرد: «کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، ازنظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست.»

مهدی مهدوی‌کیا، ملی‌پوش پیشین تیم ملی فوتبال ایران هم با انتشار فیلمی از گریه‌های خانواده محسن شکاری، نوشت: «این ضجه‌ها تاوان داره، چقدر عجله برای گرفتن جان یک جوان.»

امیر‌رضا خادم، قهرمان پیشین کشتی ایران هم در این رابطه خطاب به مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نوشته است: «در عجبم که شما چگونه در مدت کوتاه به این نتیجه و قطعیت رسیدید که رای به کشتن یک همنوع دهید.»

فائقه آتشین (گوگوش)‌، از دیگر چهره‌های سرشناس ایرانی است که با انتشار ویدیویی اعلام کرده است: «محسن شکاری را چون در خیابان نتوانستند بکشند، در بازداشت کشتند؛ باید به وسعت ایران یکی شویم.»

هم‌زمان با این اعتراض‌ها، از روز گذشته دور تازه فراخوان‌ها در ایران و خارج کشور در محکومیت این اعدام در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

فعالان مدنی و کنشگران سیاسی خارج کشور، با انتشار فراخوانی از ایرانیان مقیم کشور‌های خارجی خواسته‌اند در روز‌های شنبه و یکشنبه با تجمعات اعتراضی همراه شوند.

جوانان محلات تهران هم در فراخوانی از مردم خواسته‌اند برای «خون‌خواهی» محسن شکاری، روز شنبه از ساعت سه بعدازظهر، از میدان توحید تا فلکه دوم صادقیه در تهران راهپیمایی کنند.

این اعتراض‌ها و فراخوان‌ها در شرایطی رو به گسترش است که بر اساس برخی گزارش‌ها، تعداد دیگری از معترضان بازداشتی در ایران به اعدام محکوم شده‌اند و نگرانی‌ها از اجرای احکام آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته افزایش یافته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024