جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2022, 22:57

کاخ سفید: آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران قریب‌الوقوع نیست

در پی انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌های رسمی و نزدیک به حکومت ایران مبنی بر قریب‌الوقوع بودن آزادسازی هفت میلیارد دلار پول بلوکه‌شدن ایران از سوی آمریکا و ارتباط آن با آزادی باقر نمازی و مرخصی پسرش، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه در پاسخ به پرسش مکتوب بخش فارسی صدای آمریکا آن را قویا رد کرد.

آدرین واتسون نوشت: «گزارش‌های منابع ایرانی مبنی بر انتقال وجوه مرتبط به آزادی باقر نمازی و مرخصی سیامک نمازی مطلقا کذب است.»

به گزارش صدای آمریکا، یکی دیگر از سخنگویان شورای امنیت ملی دولت جو بایدن یکشنبه در پاسخ به پرسش دیگر بخش فارسی صدای آمریکا که آیا کاخ سفید می‌تواند تایید کند که آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران قریب‌الوقوع است؟ گفت: «نه.»

او در پاسخ به یک پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا ارتباطی با آزادی این شهروند آمریکایی داشت، همچنین پاسخ «نه» گفت.

این سخنگوی شورای امنیت ملی دولت جو بایدن همچنین در پاسخ به اینکه آیا این حرکت (آزادی و مرخصی آقایان نمازی) به این دلیل است که برجام متوقف شده است، جواب داد: «نه.»

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت وگو با صدای آمریکا هرگونه ادعا مبنی بر اینکه لغو ممنوعیت سفر باقر نمازی از سوی ایران بخشی از یک معامله برای انتقال وجوه مسدود شده بوده را «مطلقاً نادرست» دانست.

او گفت: باقر نمازی به ناحق در ایران بازداشت شد و پس از گذراندن دوران محکومیت، علیرغم نیاز مکرر به مراقبت های فوری پزشکی، اجازه خروج از شهرستان را نداشت. ما می دانیم که لغو ممنوعیت سفر و مرخصی پسرش به نیازهای پزشکی او مرتبط بود.

سخنگو افزود: ما همچنان به گفتگوهای غیرمستقیم در مورد ترتیبات بشردوستانه احتمالی برای تسهیل آزادی فوری شهروندان آمریکایی باقی مانده که به ناحق توسط ایران بازداشت شده‌اند، ادامه می‌دهیم، اما در حال حاضر چیزی برای اعلام بیشتر نداریم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024