جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2022, 11:15

لزوم توجه به خانواده‌های بازداشت شدگان / توصیه‌های یک جامعه‌شناس

نفیسه آزاد، پژوهشگر حوزه جامعه‌شناسی شهری

«جدای از خیابان و ماجراها و هیجان‌هایش، این روزها بازداشت‌های وسیع و گسترده‌ای اتفاق افتاده است و در نتیجه خانواده‌های زیادی گرفتار هستند، بعضا حتی خبر زنده بودن بچه‌هایشان را ندارند و هر روز باید آواره و سرگردان این بازداشتگاه و آن دادسرا باشند و بعضا بدرفتاری و توهین تحمل کنند.

اگر خانواده‌ای در اطرافتان می‌شناسید که فرزند زندانی دارد، حواستان به آنها باشد؛ خبر بگیرید، دلگرمی بدهید، دیدار کنید، نگذارید احساس کنند که تنها هستند یا فراموش شده‌اند.

ممکن است خانواده با مشی و رویکرد فرزندش همراه نباشد، صبوری کنید، سعه صدر به خرج بدهید.

خیلی از دانشجوهایی که در تهران دستگیر شده‌اند، ساکن تهران نیستند، خانواده‌هایشان برای پیگیری وضعیت بچه‌ها محل سکونت می‌خواهند، ممکن است راه‌ها را بلد نباشند یا حتی فارسی را به خوبی حرف نزنند، همه این کمک‌ها مهم است؛ اگر می‌توانید خودتان بکنید اگرنه از آدم‌های امین کمک بخواهید.

تجربه بازداشت‌های از این دست در گذشته نشان می‌دهد که میان بازداشت‌شدگان از همه اقشار آدم هست، ممکن است خانواده‌ای نان‌آورش را ازدست داده باشد و مستاصل باشد، ممکن است فرد ناتوانی پرستارش را از دست داده باشد و نیازمند رسیدگی باشد، اگر می‌توانید کمک کنید اگرنه کمک بگیرید.

این یک اصل است که بازداشت‌شدگان که شناسنامه‌دار- فعال سیاسی یا اجتماعی- حاشیه امن حداقلی را دارند، عموما معلوم است کجا هستند و مورد احترام اطرافیان هستند. در مورد آدم‌های بی‌نام و نشان لزوما اینطور نیست، به خانواده‌هایشان این احساس را بدهید که مورد احترام و توجه هستند.

با ترس خانواده‌ها، با محافظه‌کاری‌شان که برای حفاظت از عزیزشان است، همدلی کنید؛ عزیز زندانی داشتن خیلی موقعیت دشواری است. به آنها فشار نیاورید اما تشویق‌شان کنید با یکی از وکلایی که اینجا اعلام آمادگی کرده‌اند مشورت کنند، تشویق کنید نام عزیزشان را اعلام کنند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024