جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز

iran-emrooz.net | Fri, 19.08.2022, 12:03

پوتین و شی در اجلاس سران گروه ۲۰ شرکت می‌کنند

جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی که ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ کشور برتر جهان در حوزه اقتصادی را بر عهده دارد، اعلام کرد شی جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه در نشست سران این گروه حضور خواهند داشت.

به این ترتیب، در این نشست که قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی در اندونزی برگزار شود، برای نخستین بار پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، پوتین، شی و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به صورت همزمان حضور خواهند داشت.

رئیس‌جمهوری اندونزی که خود را به عنوان میانجی در مورد جنگ اوکراین معرفی کرده، این خبر را در یک گفت‌وگو با بلومبرگ که روز جمعه ۲۸ مرداد منتشر شد، اعلام کرد.

حضور همزمان رهبران چین، آمریکا و روسیه در این نشست در حالی است که روابط واشینگتن با مسکو و پکن به دلیل جنگ در اوکراین و تنش‌ها در اطراف جزیره تایوان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

پیشتر به طور قطع مشخص نبود که پوتین و شی در نشست ماه نوامبر سران گروه ۲۰ شرکت می‌کنند یا نه.

رئیس‌جمهوری روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین کم و بیش منزوی شده و و رئیس‌جمهوری چین هم سفرهای خود را به خارج از کشور به دلیل شیوع کرونا محدود کرده است.

مقام‌های کرملین در ماه ژوئن اعلام کردند که پوتین دعوت ویدودو را برای شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ پذیرفته، مشروط بر اینکه «وضعیت بهداشتی مرتبط با همه‌گیری کرونا» به او اجازه سفر دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاکارتا پس از اعلام دعوت از ولادیمیر پوتین در ماه آوریل، تحت فشار غرب قرار گرفت تا پوتین را از نشست سران گروه ۲۰ حذف کند.

در حالی که رئیس‌جمهوری اندونزی اوایل سال جاری به کی‌یف و مسکو سفر کرد، دولت اندونزی در واکنش به این انتقادها بر موضع «بی‌طرف» خود در مورد جنگ اوکراین تأکید کرده است.

علاوه بر اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری اندونزی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «روسیه و چین دعوت‌نامه را دریافت کرده‌اند و گفته‌اند که در این نشست شرکت خواهند کرد.»

اندونزی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هم برای حضور در این اجلاس دعوت کرده است.

در حالی که اوکراین عضو گروه ۲۰ نیست، زلنسکی گفته است که دست‌کم به شکل مجازی در آن شرکت خواهد کرد.

تلاش‌ها برای میانجیگری میان روسیه و اوکراین در حالی است که رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده تا زمانی که نیروهای روسیه از این کشور خارج نشوند، صلحی برقرار نخواهد شد.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که دولت جو بایدن در حال تهیه مقدمات برای ارائه ۸۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی جدید به اوکراین است.

همچنین نشریه «بیزینس اینسایدر» خبر داد که آمریکا موشک‌های پیشرفته ضد رادار مافوق صوت در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

همزمان آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنج‌شنبه ۲۷ مرداد در سفر خود به غرب اوکراین گفت هر گونه آسیب به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین یک «خودکشی» است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز که همزمان به اوکراین رفته بود، نسبت به وقوع یک «چرنوبیل جدید» هشدار داد.

اردوغان همچنین روز جمعه گفت: «زلنسکی به طور ویژه از ما خواست که همه مین‌ها و مواد منفجره‌ مشابه روسیه را در زاپوریژیا خنثی و جمع‌آوری کنیم. باید این کار را هر چه زودتر و تا وضعیت خطرناک‌تر نشده، انجام دهیم.»

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت: «باید مسأله زاپوریژیا را با پوتین در میان بگذاریم. روسیه باید مسئولیت خود را در این باره به عنوان گامی مهم برای صلح جهانی انجام دهد. ما به طور ویژه این را درخواست خواهیم کرد.»


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024